In België is de nieuwe online-betaalmethode - waarbij je met een betaalpas met het Maestro-logo kunt afrekenen - al een klein half jaar functioneel. Het systeem wordt binnen één jaar in heel Europa uitgerold, is de planning van Mastercard.

Nummers en codes uitgeven

Voordat consumenten in Nederland online met Maestro kunnen webwinkelen moeten er een aantal dingen gebeuren. Banken moeten rekeninghouders een Maestro PAN (Primary Account Number) geven, een soort creditcardnummer voor betaalpassen.

Daarnaast moeten banken een SecureCode uitgeven, een extra beveiliging die nu al bij veel Mastercard-creditcards nodig is. Afhankelijk van de bank is dat een statische SecureCode, of een dynamische die met een calculator of - in geval van de ING - via TAN-codes word gegenereerd.

ING richt zich op iDeal

Nederlandse banken reageren afwachtend op de plannen van Mastercard. "Wij bieden online Maestro op dit moment niet omdat wij ons richten op iDeal. Maar het is een interessante ontwikkeling, en wij houden het scherp in de gaten", laat een ING-woordvoerder weten.

Rabobank zegt dat er wat betreft de nieuwe dienst van Maestro nog geen besluit is genomen. ABN AMRO meldt de introductie in België met veel belangstelling te volgen. "Op dit moment heeft ABN AMRO nog geen concrete plannen om Maestro SecureCode aan debitcardhouders en/of online winkeliers aan te bieden omdat wij voor deze betaalbehoefte iDEAL aanbieden."

Banken kunnen blokkeren

Banken kunnen online Maestro in theorie tegenhouden en zo voorkomen dat hun eigen afrekensysteem iDeal er een concurrent bijkrijgt. "Of Nederlandse straks met Maestro kunnen afrekenen, is uiteindelijk aan de banken", erkent Marieke van Gijs, marketingmanager van MasterCard Nederland. Over onderhandelingen met de banken wil ze niks kwijt.

Mastercard blijft optimistisch over de toekomst van online Maestro, ondanks de afwachtende houding van de banken. "Het voordeel van Maestro is dat het een wereldwijd betaalmiddel is, en dat webwinkeliers klanten uit alle landen kunnen bedienen", aldus Van Gijs. Om die reden is iDeal ook hard aan het lobbyen voor een 'Europese iDeal', voorlopig zonder succes.

iBood en Coolblue

Enkele tientallen Nederlandse webwinkels staan betalingen met online Maestro al toe. Dat zijn onder meer iBood en Coolblue, vertelt Van Gijs aan Webwereld. Die webwinkels doen dat om Belgische klanten te kunnen bedienen.

Naast de introductie in België, waar webwinkels en banken online Maesto omarmen, is Mastercard hard bezig andere Europese markten te veroveren. In vele landen zijn er webshops die online Maestro al geïmplementeerd hebben, vertelt de Mastercard-woordvoerder. En in Duitsland, Spanje Groot-Brittannië en spoedig Ierland zijn alle betaalpassen met Maestro geschikt voor de iDeal-killer van Mastercard.

'iDeal goed voor concurrentie'

Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen ziet de verspreiding van Maestro als onvermijdelijk, zo blijkt uit een reactie die hij geeft onder een artikel op e-commerce nieuwssite Emerce.nl. Hij vindt het belangrijk dat er naast Maestro in Europa nog een tweede online betaalmogelijkheid komt die gebaseerd is op online banking, zoals iDeal.

Dat is goed voor de concurrentie, aldus Jongen. "Ook ik geloof in de kracht van Maestro en da's een prima ontwikkeling. Maar ik geloof ook in de kracht van marktwerking, die consumenten en webwinkels keuzes geven en tarieven laag houden."