Bijna één op de drie Nederlandse bedrijven is actief op (micro)blogs. Zij doen dat om te communiceren met klanten en partners, maar ook gewoon om zichzelf te tonen aan de buitenwereld. Volgens statistieken van het CBS gebruikte vorig jaar 27 procent van de bedrijven in ons land blogs of microblogs zoals Twitter. Dat is ver boven het EU-gemiddelde van 10 procent.

In de Eurostat-vragenlijst wordt naast Twitter ook Socialspring (voorheen Present.ly) nog als voorbeeld genoemd. "Omdat dat in Nederland minder bekend is hebben wij dit niet als voorbeeld overgenomen. Het betreft hier echter een in EU-verband geharmoniseerde enquête. Voorbeelden die in het ene land relevant zijn, zijn dat in een ander land niet of minder", laat het CBS desgevraagd weten aan Webwereld.

Imago

Ook sociale netwerken worden in hier niet over het hoofd gezien. In Nederland heeft intussen 46 procent van alle bedrijven een account bij een sociaal netwerk zoals Facebook of LinkedIn. Een behoorlijke stijging, want een jaar eerder was dat nog 35 procent. Verder maakt ook 23 procent van het Nederlandse bedrijfsleven gebruik van YouTube.

Veel van het sociale media-gebruik is gerelateerd aan imago. "Zowel in Nederland (76 procent) als in de EU gebruikten de meeste bedrijven sociale media om het imago van het bedrijf te ontwikkelen en voor marketing van producten. Bedrijven in Nederland maakten van praktisch alle toepassingen van sociale media meer gebruik dan gemiddeld in de EU", schrijft statistisch onderzoeker Danny Pronk van het CBS.