Dat concludeert ICT-onderzoeksbureau Telecompaper in haar kwartaalrapport Breedband in Nederland. De kabelaars zitten flink in de lift: Ziggo, de nieuwe combinatie van @Home, Casema en Multikabel, is meteen de grootste isp van Nederland met ruim 1,2 miljoen abonnees en boekt een kwartaalaanwas van 30.000 klanten. UPC groeit met bijna elfduizend abonnees tot 650.300, gemeten op 31 maart 2008.

Verschillende KPN merken als Het Net, Internet van KPN en Telfort doen het ook goed. Het Net groeit met 16.000 abonnees tot 659.000. KPN's huismerk 'Internet van KPN' kreeg er de afgelopen drie maanden 19.000 klanten bij en komt uit op 554.000. De groei van prijsvechter Telfort is onbekend, Telfort zit in KPN's restcategorie 'andere merken'.

Groei prijsvechters onbekend

Dat geldt eveneens voor de goedkope concurrent Alice, omdat moeder BBNed geen specifieke cijfers bekendmaakt. Telecompaper-onderzoeker Kamiel Albrecht schat dat Alice momenteel tegen de 25.000 klanten telt. "En Telfort waarschijnlijk zo'n 50.000", zegt Albrecht tegenover Webwereld.

Andere KPN-providers Planet en XS4All verliezen klanten, Planet zo'n 14.000 abonnees (totaal 558.000) en XS4All heeft er zo'n drieduizend klanten minder dan aan het begin van dit jaar (totaal op 31 maart: 285.000). Alle KPN-providers gecombineerd hebben overigens ruim 2,4 miljoen abonnees.

In totaal zijn er in het eerste kwartaal van 2008 107.000 breedbandverbindingen bijgekomen in Nederland, een aanwas van 2 procent. Het is voor het eerst dat de groei in het eerste kwartaal van een gegeven jaar hoger is dat in het vierde kwartaal van het voorgaande jaar (dat was 1,6 procent).

Als verklaring voor de onverwachte groei geeft analist Albrecht de publicitaire strijd om de goedkopere breedbandabonnementen tussen bijvoorbeeld Telfort en Alice. Ook de reguleringsdruk op isp's om overstappen gemakkelijk te maken 'kan een rol hebben gespeeld'.

Totale verzadiging in zicht

Toch neigt Nederland zo langzamerhand naar totale verzadiging in deze markt. Albrecht voorspelt dat het huidige aantal van 5,55 miljoen breedbandverbindingen nog zal doorgroeien naar circa zes miljoen aansluitingen ergens in 2009, maar dan is de groei er echt uit. Wat daarna overblijft aan dynamiek is voornamelijk een 'demografisch fenomeen' van vergrijzing en veranderende samenstelling van huishoudens, verklaart Albrecht.

77,1 procent van alle Nederlandse huishoudens heeft nu breedband, dat komt overeen met 33,8 aansluitingen per honderd inwoners. Telecompaper definieert breedband als een verbinding van ten minste 384 Kbps. Het bureau splitst breedband niet verder uit in snelheidscategorie├źn.

Dat er voorlopig wel een flinke groei zit in de gemiddelde verbindingssnelheid per abonnement staat vast, zo bevestigt Albrecht, alleen al omdat verschillende providers zelf de snelheden verhogen zonder dat abonnees daarvoor moeten overstappen of meer betalen. Maar op basis van de beschikbare gegevens kan het onderzoeksbureau deze snelheidstoename niet kwantificeren.