CreativeCrowds wil met behulp van crowdsourcing bedrijven en doelgroepen met elkaar in contact brengen. Het woord crowdsourcing wordt gebruikt voor taken die traditioneel door werknemers of partijen van buitenaf worden gedaan, uit te laten voeren door een grote groep mensen. Deze groep kan bijvoorbeeld meedenken over een nieuw design of de ontwikkeling en verbetering van nieuwe technologieën.

Volgens mede-oprichter Carl Lens biedt CreativeCrowds een dienst aan waarmee bedrijven in contact worden gebracht met een doelgroep in plaats van dat er naar gezocht moet worden. "Onze visie op crowdsourcing is dat je niet zozeer zelf een community zou moeten beginnen om daar iets mee te doen, maar dat je naar bestaande community's moet gaan", legt Lens uit. Volgens hem zijn er een hele hoop interessante cybergroepen online te vinden maar zijn er te weinig programma's om bedrijven met hen in contact te brengen.

Marketing en innovatie

Het driekoppige bedrijf CreativeCrowds wil met hun applicatie in dat gat springen. "Wij richten ons op het verzamelen van ideeën voor bedrijven", zegt Lens. Volgens hem heeft hun service twee voordelen. Ten eerste richt het bedrijf zich op marketingdoeleinden maar daarnaast ook op innovatie. De software is op dit moment nog in de testfase, maar zal over een week of drie beschikbaar zijn voor het grote publiek.

Volgens Lens kan crowdsourcing werken voor bedrijven die al een community hebben. Dell deed dat bijvoorbeeld met Idea Storm, een website waar gevraagd wordt naar ideeën van gebruikers. Daar kwam bijvoorbeeld de Ubuntu-laptop uit voort. "Dell die doet dat op zichzelf maar dat is niet echt een makkelijk kopieerbaar succes", becommentarieert Lens. "Er zijn verschillende bedrijven die ook online een community proberen te maken, maar we denken eigenlijk dat dat kansloos is." Volgens Lens kan een bedrijf veel beter op zoek gaan naar bestaande cybergroepen die interessant zijn.

Naast groepen van buitenaf zouden ook bestaande groepen binnen het bedrijf interessant zijn. "Je hebt ook zelf een aantal groepen, binnen en buiten je bedrijf, die al online te vinden zijn die al online te vinden zijn en online met je communiceren", zegt Lens. Daarmee bedoelt hij bijvoorbeeld alumni of klanten.

Jaar onder de pannen

Het Dutch Creative Industry Fund (DCIF), een Nederlandse club van investeerders waarin Ilse Media, De Telegraaf, Veronica en IDG, de uitgever van Webwereld, hun krachten bundelen. Doel van het fonds is het investeren in en stimuleren van startende ondernemers en ondernemingen op het gebied van de digitale creatieve sector.

Volgens Guido van Nispen, fundmanager van DCIF is 'CreativeCrowds is een jonge onderneming met een veelbelovende toekomst'. Daarnaast denkt hij dat het bedrijf de potentie heeft om deze markt in Nederland te laten groeien.

Hoeveel geld er met de investering gemoeid is wil Lens niet zeggen. Maar volgens hem wijkt het niet veel af van de 'normale bedragen' die het DCIF investeert. Op hun website staat te lezen dat deze bedragen tussen de twintig en veertigduizend euro liggen. Volgens Lens kan CreativeCrowds een jaar vooruit met de investering.