Uit nieuw onderzoek (pdf) van OMI2, het Open Mobiel Internet Initiatief, blijkt dat de e-commerce sector het mobiele internet nog moet ontdekken of bewust negeert. En dat terwijl mobiel internet volgens de onderzoekers vorig jaar is doorgebroken en dit jaar zal groeien met 30 tot 40 procent.

OMI2 wil het gebruik en contentaanbod van het mobiele internet stimuleren. Het onderzoek is uitgevoerd door Junglerating, dat de 200 grootste websites van Nederland onderzocht op de beschikbaarheid van een mobiele versie.

Zo'n 1,6 miljoen Nederlanders surfen één of meerdere keren per maand over het mobiele web. Belangrijke factoren die hebben bijgedragen aan de groei zijn betere toestellen en snellere verbindingen, de opkomst van flat fee data-abonnementen en het opengooien van de operator portals.

E-commerce niet mobiel

Het meest opvallende echter is dat de geen enkele grote Nederlandse e-commerce partij een website heeft die is toegesneden op mobiel gebruik. Ondermeer Wehkamp, Bol.com, Marktplaats.nl, TNT Post, Albert Heijn, Neckermann, Hema, MediaMarkt en Ikea ontberen een mobiele website.

Drie bestellingen

Daniel Ropers, algemeen directeur van Bol.com, erkent dat de webwinkel geen mobiele site heeft. Er valt namelijk onvoldoende geld mee te verdienen: de webwinkel heeft in het verleden een wap-versie gehad die in anderhalf jaar drie legitieme bestellingen trok.

Bol werkt nu aan een nieuwe versie van zijn webwinkel waarbij het eenvoudiger moet worden om speciale versies voor de mobiele telefoon of bijvoorbeeld de televisie toe te voegen. "Ik zie de trend wel," zegt Ropers tegen Webwereld. "Maar het gaat niet alleen om de mobiele telefoon, maar om meerdere devices waarmee mensen toegang krijgen tot onze webshop."

Daarbij benadrukt Ropers dat de huidige versie van zijn webwinkel ook nu al bestellingen via mobiele browsers accepteert. Een geoptimaliseerde mobiele versie kan echter nog een paar jaar op zich laten wachten.

Mobiel entertainment

Ook de entertainmentbranche scoort overigens slecht, maar dat kan Paul Brackel, voorzitter van OMI2, wel duiden. Veel spelletjessites hebben namelijk een deal met de operators, zodat ze zitten ingebakken in de portals. "Een aparte mobiele site daar nog weer naast geeft wellicht te weinig meerwaarde", zo vermoedt Brackel.

Een eenduidige verklaring voor het achterblijven van de e-commerce, heeft Brackel echter niet. "Ik denk dat ze dit echt nog moeten ontdekken. Maar de tijd is er wel rijp voor. Alle signalen staan op groen momenteel. Het is groei, groei groei. Het is zaak om die stap naar het mobiele internet nu te maken, anders dreig je de boot te missen."

In de categorie e-commerce hebben alleen ANWB en Kieskeurig een mobiele site.

Specifieke functionaliteit belangrijk

Als voorbeeld van slimme functionaliteit, toegesneden op de mobiele gebruiker, noemt Brackel bijvoorbeeld de mobiele prijs- en productvergelijkingsdiensten van Amazon en recenter ook Kieskeurig. "Daar is over nagedacht."

Volgens Brackel is en blijft het optimaliseren van websites voor mobiel gebruik van essentieel belang. De opkomst van de iPhone, die 'normale' sites prima weergeeft, veranderd daar weinig aan. Brackel: "De wereld zal niet alleen uit iPhones bestaan."

Brackel waarschuwt bovendien dat mobiele sites geen exacte kopie van de webversie moeten zijn. Het mobiele web is vooral nuttig als het specifieke informatie biedt en extra functionaliteiten zoals bijvoorbeeld geo-locatiemogelijkheden waarbij de site bijvoorbeeld op voorhand al de locatie van de gebruiker kent.

OMI2 is een alliantie tussen content partijen, mobiele aanbieders, banken en dienstverleners aan de mobiele waardeketen - ruim 30 partijen - met als doel al die belemmeringen weg te nemen die een gezonde ontwikkeling van 'internet op je mobiel' in de weg staan. Onder meer Rabobank, ANWB, Meteo Consult, KPN, TMobile, Vodafone, NS, Ilse Media en IDG Nederland, de uitgever van Webwereld, participeren in deze alliantie.