Maandagavond kregen klanten van Helder Hosting een standaard e-mail van SIDN waarin de houder van de domeinnaam op de hoogte werd gesteld dat zijn domein wordt verwijderd. "Uw registrar heeft ons verzocht uw domeinnaam xxxxxxx.nl te verwijderen", luidt de mededeling.

Dit had tot gevolg dat bepaalde domeinen in quarantaine werden gezet en tijdelijk offline gingen. Via Twitter laat de hoster weten dat er "een groot aantal .NL domeinen inderdaad per abuis zijn opgezegd". Dit tot grote frustratie van domeinhouders die niet meer zeker zijn of hun data wel veilig is en of hun e-mail wel blijft werken.

Van provider wisselen

Een van de houders laat eveneens via Twitter weten dat zij niet graag 's avonds nog een extra database backup draait. "Ik ontplof bijna, het is nu echt tijd om definitief van provider te wisselen", tweet ze haar frustratie van zich af.

Op zijn site meldt Helder Hosting nog steeds: "Er is een verzoek voor het opheffen van .NL domeinen naar SIDN. Dit komt door een fout in het systeem. Wij lossen dit op. Er is geen reden voor paniek." Wanneer de problemen helemaal zijn opgelost wordt er niet bij vermeld.

Foute cronjob

Direct nadat de fout werd ontdekt begon de hoster met het annuleren van de opdrachten. "Er draait een cronjob die domeinen beëindigt. Script draaide nog van gister en startte een 2e keer met dit als resultaat", verduidelijkt Helder Hosting.

Hoewel alle domeinen volgens de hoster rond drie uur vannacht weer uit quarantaine waren gehaald, betekende dit niet dat alle domeinen direct weer te bereiken waren. Sommigen moesten geduld hebben totdat het DNS werd geüpdated.

Helder Hosting was niet direct bereikbaar voor meer tekst en uitleg over de problemen. Het is onduidelijk of alle domeinen inmiddels weer naar behoren werken.