Dat blijkt uit een onderzoek van het NIPO onder 818 Nederlanders die de afgelopen twee weken online waren. Vorig jaar rond dezelfde periode besteedde de gemiddelde Nederlandse internetter zo'n 40 minuten per dag op het web. Het gericht zoeken naar bepaalde informatie blijkt de voornaamste activiteit te zijn waarvoor het net gebruikt wordt. Van de ondervraagden gaf 86 procent aan internet hiervoor te gebruiken. Zo'n 68 procent van de ondervraagden noemde e-mailen, gevolgd door gewoon surfen (56 procent) en het downloaden van software en muziek (42 procent). De populariteit van chatten neemt toe, aldus het onderzoek. Van de ondervraagden gaf 14 procent aan dit te doen, een jaar geleden was dat nog 10 procent. Het zijn vooral jongeren die hun tijd op het web op deze manier doorbrengen. Inmiddels heeft ruim een kwart van de internetbevolking wel eens een privé-aankoop gedaan op internet. Onder die groep zijn cd's de populairste aankoop (44 procent), gevolgd door boeken (36 procent) en software (19 procent). Verdeeld naar bevolkingsgroep komen jongeren hier juist uit de bus als de groep die het web het minst voor aankopen gebruikt. De fanatiekste webshoppers zijn mannen in de leeftijdsgroep van 35 tot 44 jaar. Het NIPO-onderzoek is in opdracht van Ilse Media Groep uitgevoerd.