De online consumentenuitgaven stegen in 2002 met 77 procent in vergelijking met een jaar eerder, zo blijkt uit onderzoek van Blauw Research en Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie die naar eigen zeggen ongeveer 70 procent van de Nederlandse thuiswinkelmarkt vertegenwoordigt. Als percentage van de totale Nederlandse detailhandelomzet stegen de online verkopen van 0,73 naar 1,2 procent. De onderzoekers wijzen drie redenen aan voor de gestegen online omzet. In de eerste plaats is het aantal online kopers in 2002 met 31 procent gestegen naar 2,95 miljoen mensen. Maar liefst 885.000 consumenten kochten vorig jaar voor het eerst op internet. Daarnaast neemt het aantal online bestellingen per persoon toe en geven de online kopers meer uit per bestelling. Het gemiddelde bedrag per bestelling steeg vorig jaar met 10 procent naar 102 euro. Behalve de 885.000 consumenten die vorig jaar voor het eerst iets op internet kochten, vielen er ook 185.000 online consumenten af. Volgens Frank Sibbel van Blauw Research zijn de redenen om af te haken divers. "Sommige mensen vinden de veiligheid een drempel, andere voeren de problemen met de bezorging als reden aan om niet langer online te kopen."

Reissector

De online reisbranche blijft met een omzet van 365 miljoen euro veruit het grootste segment. "Wel is de groei van de reissector in de tweede helft van 2002 iets afgevlakt. De verkoop van games en dvd's steeg wel flink in de laatste zes maanden van het jaar", aldus Sibbel. De online verkoop van cd's blijft achter. "Tot voor kort bevonden boeken en muziek zich op hetzelfde niveau qua verkopen, maar terwijl de verkoop van boeken doorzet, valt de verkoop van muziek tegen", stelt Sibbel. De verklaring ligt voor de hand. "De cd-markt doet het überhaupt niet goed en online kopers zijn natuurlijk voor een groot deel dezelfde mensen die makkelijk muziek downloaden." De onderzoekers baseren de cijfers op de omzetcijfers die een groot aantal Nederlandse webwinkels opgeeft en online en telefonische enquêtes onder 1600 Nederlanders.