Dit blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen dat door Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org wordt gehouden.

Naar 5 miljard in 2008

Frank Sibbel van Blauw Research stelt: "De online thuiswinkelmarkt groeit in de eerste helft van 2008 minder hard dan voorgaande jaren." Hij geeft aan dat het aantal online kopers minder hard stijgt, waardoor marktgroei wordt geremd. Sibbel geeft bovendien aan dat de stijging in het gemiddeld aantal bestellingen per online koper afneemt ten opzichte van voorgaande jaren.

Desondanks is de groei van de online thuiswinkelmarkt bijna negen keer groter dan de omzetgroei van de reguliere detailhandel, die 2,7 procent bedroeg. Met 2,3 miljard voor de eerste helft van dit jaar zal de branche voor 2008 als geheel hoogstwaarschijnlijk boven de 5 miljard omzet uitkomen.

Fors en opvallend

Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, noemt de groei van 24 procent van online consumentenbestedingen fors en opvallend te noemen, zeker in deze onzekere economische tijden. Hij geeft aan dat het dalende algemene consumentenvertrouwen en de kredietcrisis voor de thuiswinkelbranche tot zover juist vooral positieve gevolgen heeft gehad.