Een speciale browserplug-in van Twones volgt nauwkeurig welke liedjes op zeker vijftien verschillende muzieksites de gebruiker aanklikt en presenteert deze in een soort muziekfeed. Gebruikers kunnen daarover chatten. Ook verschijnen alle ooit afgespeelde liedjes per gebruiker in een overzicht op zijn profielpagina.

Mede-oprichter Tim Heineke van Twones presenteerde de nieuwe dienst woensdagavond tijdens Beer & Innovation in Amsterdam. 'We zijn de eerste site die het luister- en kijkgedrag op alle grote muziek- en videodiensten in kaart brengt. We worden een soort Friendfeed maar dan voor online muziek', aldus Heineke.

Volgens hem is het mogelijk alle willekeurige muzieksites toe te voegen door de browserplugin uit te breiden. De plugin werkt overigens nog alleen in Firefox. Aan een variant voor Explorer wordt gewerkt. Twones trackt onder meer Myspace, YouTube, 3voor12, LastFM, Imeem, Muxtape, Mixwit en mp3-blog-aggregator Hype Machine.

Start op Lowlands

De site is nog in 'private beta': alleen belangrijke mensen uit de muziekwereld, zoals medewerkers van festivals en platenlabels, hebben nog toegang. De beta-test wordt de komende maanden uitgebreid.

De lancering van Twones staat gepland tijdens het Lowlands-festival medio augustus, vertelde Heineke. De site praat met potentiële investeerders, maar daarover willen zowel Heineke als mede-oprichter Diederik Martens verder nog niets kwijt.

Twones heeft nog geen systeem voor automatische aanbevelingen, zoals sites als LastFM en Pandora. De Amsterdamse start-up wil meer de nadruk leggen op het kijken naar wat anderen draaien. Heineke: 'Ik vind het veel interessanter om te zien wat mensen die ik ken zoal draaien en daarover te praten, dan dat ik een lijstje met aanbevolen artiesten krijg die vaak niet goed kloppen.'

Data-verkoop en API

Inkomsten moeten niet alleen uit advertenties komen, maar mogelijk ook uit de verkoop van data aan platenmaatschappijen en concertorganisatoren. Gebruikers zouden daarvoor via een opt-in systeem toestemming kunnen geven. 'We weten straks vrij nauwkeurig welke bandjes, die vaak nog geen eens een cd uit hebben in Nederland, er snel populair worden. Ook kunnen concertorganisatoren zien welke muziek populair is in welke steden', aldus Martens.

Het Amsterdamse bedrijf heeft tevens een eigen API in ontwikkeling waarmee muzieksites ondersteuning voor Twones kunnen aanbieden. Dat zou de uitwisseling van data met muziekdiensten efficiënter maken.

Nu nog linkt TWones in de muziekfeed van de gebruiker door naar het liedje op de externe sites. Heineke vertelde dat het in de toekomst mogelijk wordt om de muziek direct op Twones in te bedden, zodat die meteen is te beluisteren. De juridische gevolgen daarvan zijn overigens nog niet duidelijk. Twones zou mogelijk geld moeten afdragen aan rechtenorganisaties als Buma/Stemra.

Poppodia

Twones was twee jaar geleden al even in de lucht als een site waarop gebruikers playlists konden delen. Daarna ging de site weer dicht en werd het nieuwe concept uitgewerkt. In 2006 organiseerde Twones samen met Paradiso een avond waarbij bezoekers hun iPod- en iTunes-playlists konden indienen. Van de favoriete liedjes van de bezoekers werd een top 100 gesmeed waar een dj mee aan het mixen sloeg.

Voorafgaand aan de avond konden mensen op een speciale site hun iTunes-data uploaden en bezoekers aan de deur konden hun iPod meenemen om hun lijst meest gespeelde nummers ter plekke achter te laten. Op een groot scherm in Paradiso werden de gemeenschappelijke muziekvoorkeuren getoond. Twones wil vaker dergelijke avonden bij poppodia organiseren.