Vooral games en consumentenelektronica boerden vorig jaar goed. Beide segmenten groeiden met 59 procent vergeleken met een jaar eerder. Dat blijkt uit onderzoekscijfers van Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie voor bedrijven die diensten via internet, catalogus en per post verkopen.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: "De markt voor online thuiswinkelen blijft stevig groeien, zeker in vergelijking met de groei in de reguliere detailhandel." Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek groeide de omzet van de detailhandel met 2,6 procent in 2008.

Consumentenelektronica en hardware

Individuele webshoppers kochten frequenter (17 procent meer bestellingen per persoon) en besteedden meer geld. Het gemiddelde uitgegeven bedrag per online consument ligt op 618 euro, 16 procent meer dan in 2007. Het meeste geld gaat om in het segment reizen (1,95 miljard euro), gevolgd door consumentenelektronica (565 miljoen) en hardware (382 miljoen).

De cijfers van Blauw Research liggen in lijn met de resultaten die Bol.com en Amazon eind 2008 boekten. Ondanks het gure economische klimaat draaiden de grote webwinkels met de feestdagen recordomzetten.

Toekomst

Blauw Research voorziet een sterke toekomst voor de bedrijven in de online detailhandel. Het aantal online consumenten groeit nog steeds als kool. In 2008 kwamen er al 1 miljoen extra webshoppers bij, en er is volgens de onderzoekers nog een potentieel van 2,5 miljoen internetters die nooit iets kopen op het web. Voor 2009 verwacht Blauw Research dat de online consumentenbestedingen uitkomen op circa 6 miljard euro, 1,15 miljard meer dan in 2008.