Dat blijkt uit een onderzoek van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org. De totaalomzet voor de branche ligt voor de eerste helft van 2009 op 2,7 miljard euro. Dat is 19 procent meer dan in de eerste helft van 2008.

Meer per klant

De groei zit vooral in de het aantal aankopen per consument, dat toeneemt met 20 procent naar 3,3 bestellingen per klant. Het bedrag dat per consument wordt besteed, stijgt met 13 procent naar 380 euro.

Er kwamen in de eerste helft van 2009 weinig nieuwe online shoppers bij. In die periode hebben 7,1 miljoen mensen iets gekocht bij een webwinkel. Een kwart miljoen van die mensen deed dat voor het eerst. Dat is duidelijk minder dan in voorgaande jaren.

Weinig groei in elektronica

Aan reizen wordt online het meeste geld besteed, 41 procent van de omzet komt daar vandaan. Consumentenelektronica staat op nummer twee, maar in dat segment wordt in de tweede helft van 2009 een groei van 'slechts' 7 procent geboekt.

Deze cijfers zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de ruim 1.000 leden van de belangenvereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig onderzoek onder 2.000 consumenten.