Veel media melden dat de Europese Commissie een 'derde' onderzoek start naar vermeend machtsmisbruik door Google. Dit op basis van een artikel van de Financial Times waarin rivaliserende advertentienetwerken klagen over monopolistisch gedrag van Google.

Niet alleen staan er fouten in het stuk van FT, maar andere media interpreteren het 'nieuws' ook nog eens verkeerd. Er is wel vaker antitrustverwarring, en de terminologie van de EC maakt het voor leken niet eenvoudig. Maar het is ook geen hogere wiskunde. Er zijn grofweg vier fasen in een antitrustzaak: preliminair onderzoek, formeel onderzoek, de formele aanklacht (eufemistisch 'statement of objections' genoemd) en de veroordeling. Uiteraard kan een zaak in elk van deze fasen stranden, vanwege te weinig bewijs of een schikking.

1 aanklacht, 6 onderzoeken

Voor de goede orde: er loopt nu één aanklacht tegen Google, voor het oneerlijk promoten van Shopping-resultaten, ook al zijn ze niet relevant, ten koste van rivalen. Daarnaast wordt er formeel onderzoek gedaan naar zes andere handelspraktijken van Google, waaronder twee die betrekking hebben op advertentiebusiness die de FT nu onder de aandacht brengt.

Google heeft door de jaren heen een ongekende marktpositie opgebouwd met AdWords, AdSense, AdMob en DoubleClick. Alleen doet het dat niet eerlijk, maar door bundeling van advertentiediensten en drempels om reclamecampagnes te migreren naar concurrenten, zo klagen rivalen. Nieuw? Bepaald niet, hiernaar wordt al sinds 2010 onderzoek gedaan, evenals naar het ongeoorloofd scrapen van content.

De andere drie onderzoeken hebben betrekking op Android. Van een formele aanklacht in deze zaak is (nog) helemaal geen sprake, anders dan de FT schrijft. Sinds april is wel sprake van een formeel onderzoek. Naar wat dan? De exclusiviteit die Google bij fabrikanten zou afdwingen bij het installeren van zijn apps, het verbieden van Android-partners om aan de slag te gaan met geforkte Android-alternatieven (afgedwongen in de Open Handset Alliance), en het bundelen van een steeds groter aantal Google-apps, fabrikanten kunnen hierbij geen selectie maken, het is stikken of slikken.