De studie is uitgevoerd in opdracht van Mirapoint, leverancier van spam- en virusfilters. Van de 791 ondervraagde personen bleek negen procent te zijn opgelicht en daar financiële schade door te hebben opgelopen. "We hadden verwacht dat dit percentage lager zou liggen", aldus Marcel Nienhuis van Radicati. De vraag die gesteld werd aan de respondenten was: "Bent u ooit geld kwijtgeraakt dankzij e-mail?"

De e-mails waardoor mensen worden opgelicht zijn hoofdzakelijk berichten over online medicijnen, financiële dienstverlening, pornografie en de bekende Nigeriaanse 419-scams. Bij de laatste vorm van oplichting wordt de ontvanger gevraagd een groot bedrag weg te sluizen uit een Afrikaans land waar een beloning tegenover staat. De afzender pretendeert een nakomeling te zijn van een belangrijk figuur die voorheen aan de macht zou zijn.

Ferris Research, een ander bureau dat zich specialiseert in onderzoek naar e-mailfraude, zegt dat de resultaten van Radicati overeenkomen met hun eigen bevindingen. Ferris voorspelt dat in de komende jaren spam en phishing (het vissen naar persoonlijke gegevens via e-mail die afkomstig lijkt van een betrouwbaar instituut) zullen verdwijnen. Dit dankzij betere software, voorlichting en wetgeving.

"Oplichting per e-mail blijft echter bestaan", weet Richi Jennings van Ferris Research. De reden waarom mensen in dergelijke e-mails trappen ligt voor de hand. Jennings: "Mensen zijn hebberig en denken snel geld te kunnen verdienen." Marcel Nienhuis van Radicati stelt wel dat het slachtoffers maar een keer overkomt: "Mensen denken dat het hen niet overkomt. Pas als ze zijn opgelicht denken ze wel drie keer na over de e-mails in hun inbox."

De totale schade van spam en e-mailfraude ligt wereldwijd op 50 miljard dollar per jaar, waarvan 17 miljard dollar in de Verenigde Staten, stelt Ferris Research. "Dit is inclusief verlies van productiviteit, onderhoud en aanschaf van software en hardwarematige belasting", verklaart Jennings.