Nest-CEO Tony Fadell is van mening dat advertenties geen recht doen aan de gebruikerservaring van Nest, maker van slimme thermostaten en rookmelders. De CEO van het door Google voor 3,2 miljard opgekochte bedrijf wijst op de verschillende verdienmodellen.

"Nest heeft een betaalde business model, waar Google over het algemeen een door advertenties ondersteund business model heeft gehad", verdedigt Fadell op Twitter.

Volledig zelfstandig

Nest wordt volgens hem volledig zelfstandig gerund. Met een gescheiden management, merk en cultuur. Fadell: "We hebben niets tegen advertenties, uiteindelijk adverteert ook Nest zelf heel veel. We denken alleen niet dat advertenties juist zijn voor de Nest-gebruikerservaring."

Google bereidt zich juist voor om te adverteren op 'mobiele apparaten' zoals koelkasten, dashboards in auto's, thermostaten, brillen en horloges. "Onze verwachting is dat gebruikers onze diensten gebruiken en onze advertenties zien op een toenemende diversiteit aan apparaten in de toekomst", schreef Google aan beurswaakhond SEC.

Niet iedereen is dan ook gerust op een Google-vrij Nest.