Die conclusie trekt het marketingbureau ActivMedia uit een onderzoek onder 5600 surfers. Aan de hand van een vragenlijst heeft het Amerikaanse bedrijf proberen na te gaan wat de effecten van het Internet de komende tien zullen hebben op de moderne samenleving. Met alle informatie binnen handbereik is er geen behoefte meer aan kranten of tijdschriften, zo meent ActivMedia (de dood van het gedrukte medium is al eens vaker voorspeld - bijvoorbeeld bij de stormachtige groei van de televisie). Kruideniers kunnen ook sluiten: surfers laten hun boodschappen aan huis bezorgen. En de kroegbaas wordt ook overbodig, want de toog is naar cyberspace verplaatst. De surfers zijn het niet eens met het standpunt van de zwartkijkers, dat een leven online leidt tot maatschappelijk isolement. Verre van dat: een groot deel van de ondervraagden zegt dat het Internet juist helpt om allerlei familiebanden en vriendschappelijke relaties te versterken. Wie heeft er wel baat bij een verdere groei van de elektronische snelweg? De traiteurs en pizzabezorgers zijn een voor de hand liggende keuze. Maar ook verhuizers en tuinders kunnen rekenen op meer klandizie, aldus ActivMedia. Omdat het Internet de mogelijkheid biedt om 'op afstand' contact met elkaar te houden, zou bijna de helft van de ondervraagden graag willen verkassen naar een 'groenere' omgeving in de vorm van een dorp of ongerepte natuur. Maar veertig procent van de surfers blijft de voorkeur aan het stedelijk leven geven: dat zijn voor het grootste deel de 'jongeren', aldus het onderzoek, de leeftijdgroep tot 25 jaar. Een beroepsgroep die ook zal profiteren van het Internet is de advocatuur, denkt ActivMedia. Omdat relaties tussen mensen veranderen door een andere economische structuur (denk aan telewerken) zullen juristen de handenvol hebben aan scheidingen en samenlevingsovereenkomsten. Producten & Diensten & Gebieden die door het Internet aan waarde zullen winnen: Reclame; telebankieren; computers en elektronica; exporteurs; tuiniers; woninginrichters; providers; taalcursussen; verhuisbedrijven; particuliere scholen; software; afhaalchinezen Producten & Diensten & Gebieden die door het Internet in hun bestaan worden bedreigd: Kroegen; direct mail; wenskaarten; dagbladen; drukkerijen; kopieerwinkels; expressepost; radio en televisie; gezelligheidsverenigingen; huis-aan-huisbladen; stadscentra en buitenwijken. ------------------------------------------------------------------------------- WebWereld hoort graag de ideeën van Nederlandse netgebruikers over de invloed van het Internet op hun dagelijkse leven. Kun je je vinden in het toekomstscenario dat hierboven wordt geschilderd? Is je sociale leven er op vooruitgegaan sinds je online bent of juist niet? Zou je nog zonder het Internet kunnen? Laat je mening doorklinken in De Stemming --------------------------------------------------------------------------------