Dat concludeert Canalys in een nieuw rapport. Volgens het analistenbureau hebben traditionele leveranciers als Sony, Lenovo, Toshiba en Fujitsu volkomen de boot gemist. Daarnaast zijn de gevolgen voor het traditionele verkoopkanalen groot geweest. Het succes van de telco’s die de netbooks verkopen met 3G-abonnementen heeft de retail volkomen verrast. Volgens Canalys heeft HP de meeste telco’s binnengehaald als partner, maar heeft Samsung een goede inhaalrace gemaakt. Het rapport heeft betrekking op de markt in Europa, Azië en Afrika.

Grote gevolgen

De introductie van netbooks door de hele industrie diepe sporen nagelaten. Zo moest Microsoft onder druk van de eerste succesvolle Linux-modellen plots met een goedkopere versie van Windows XP komen, nota bene een operating system waarvan eigenlijk al afscheid was genomen. Daarnaast kregen de leveranciers te maken met dalende prijzen en moesten ze hun operationele kosten drastisch terugbrengen om enige kans te behouden om winst te maken.

Sleutelrol voor telco's

Daarnaast hebben veel Koreaanse spelers hun mobiele telefoniemodel snel weten te kopieren naar de verkoop van netbooks aan telco’s, zoals LG. Samsung is volgens Canalys plotseling een sterke speler geworden waarmee rekening moet worden gehouden. De helft van alle telco’s verkoopt Samsung-netbooks. Leveranciers die niet prominent aanwezig zijn bij de telco’s raken steeds meer achterop vanwege de grote marketingpower van die spelers.

Bron: Channelworld.nl