Netflix is één van de grootste voorvechters van strikte netneutraliteit. Het concern prijst de nieuwe maatregelen van de FCC en heeft fel gelobbyd tegen discriminerende providers. Maar down under had de videostreamingdienst plots een geheel ander standpunt. Daar sloot het dubieuze deals met isp's zodat verstookte data buiten de bundel van klanten valt.

Zerorating=prijsdisriminatie

Dit wordt zerorating genoemd, en de meeste experts zijn er duidelijk over: dat is flagrante schending van netneutraliteit. Dergelijke prijsdiscriminatie verstoort het level playing field op het web en benadeeld klanten die geen of een concurrerende streamingdienst afnemen.

Dat erkent Netflix nu zelf ook, in een brief aan aandeelhouders, meldt Ars Technica. "Op deze manier hebben we discriminatie tussen videodiensten toegelaten. Dit hadden we moeten voorkomen en dat zullen we in het vervolg ook doen", aldus Netflix.

Het gedraai is bijzonder onhandig, maar het concern is te prijzen dat het met de billen bloot gaat en zijn eigen hypocrisie openlijk erkent. Overigens zijn er ook isp's die uit eigen beweging Netflix 'datavrij' maken, 'dat is hun eigen zaak', aldus Netflix.

Facebook onder vuur

Ondertussen ligt zerorating ook in India onder vuur. Daar hebben een aantal bedrijven hun handen afgetrokken van Internet.org, het Facebook-initiatief dat zerorating tot missie heeft verheven door het gratis aanbieden van een select aantal sites en diensten. Waaronder, héél verrassend, Facebook en Facebook Messenger.

Baas Zuckerberg verdedigt de praktijk, volgens hem is zerorating compleet in lijn met netneutraliteit. En een stukje internet is beter dan geen internet, aldus Zuck.