Het downstreamverkeer van Netflix en YouTube vormt bij elkaar opgeteld 50,3 procent van het Amerikaanse internet. Dat is gemeten voor de maand september door netwerkbedrijf Sandvine en gepubliceerd in dienst Global Internet Phenomena-rapport (PDF verkrijgbaar na registratie). Video was altijd al verantwoordelijk voor een groot deel van het verkeer: Netflix en YouTube namen vorig jaar al 47,8 procent voor hun rekening, meldt BusinessWeek.

YouTube in Europa met voorsprong de grootste

Opvallend is dat Netflix, sinds september ook actief in Nederland, qua downstream licht is gedaald: van 33 procent vorig jaar naar bijna 32 procent afgelopen september. In diezelfde periode is het aandeel van YouTube in het Amerikaanse internetverkeer flink gegroeid: van net geen 15 procent naar zo'n bijna 19 procent. Deze cijfers houden overigens niet in dat Netflix an sich is gekrompen; het gaat om percentages van het totale downstreamverkeer wat naar schatting gewoon doorgroeit.

Netflix-woordvoerder Joris Evers meldt dat het bedrijf zijn Amerikaanse concurrentie ver achter zich laat:

In Europa is YouTube nog altijd de grootste verstoker van bandbreedte. De videosite van Google is hier goed voor 28,7 procent van het downstream-verkeer. Netflix staat in Europa op de vijfde plaats met 3,45 procent. De betaalde videostreamingdienst volgt na webprotocol HTTP (nummer twee met 15,64 procent), filesharing-protocol BitTorrent (nummer drie met 10,10 procent) en sociaal netwerk Facebook (nummer vier met 4,94 procent).

Aandeel BitTorrent daalt

Ondertussen is het internetverkeer op basis van BitTorrent afgenomen qua percentage van het totaal. Het veelgebruikte p2p-protocol (peer-to-peer) is qua downstream gezakt van 6 naar 4 procent. Qua upstream is BitTorrent nog altijd groot: het neemt 36,35 procent van het Amerikaanse internetverkeer voor zijn rekening.

Het is daarmee nummer 1, gevolgd door webprotocol HTTP met 6,03 procent, en dan beveiligingsprotocol SSL met 5,87 procent. Netflix staat qua upstream op de vierde plaats met een bescheiden 4,44 procent, direct gevolgd door YouTube met 3,63 procent.