De Communities vormen samen met `premium channels' en een digitaal winkelcentrum het sluitstuk van de overgang van CompuServe van een pure online-dienst op basis van eigen software naar een aanbieder van informatie en diensten op het World Wide Web. Deze zomer moet de hele dienst naar het Internet zijn overgeheveld. CompuServe hoopt zich daar te onderscheiden door het organiseren en rubriceren van informatie voor de consumenten die bereid zijn daarvoor te betalen: de zakelijke, de professionele en de technische gebruiker. Bij dominee Gremdaat was die boodschap nog niet helemaal overgekomen. Als voorbeeld van een nieuwe gebruiker kwam hij op de proppen met een Wanhopige Vrouw ("..haar ogen rolden rond met een snelheid waarop Marco Bakker jaloers zou zijn geweest…") die een uitweg zoekt in de chaos op het Internet. CompuServe richt zich op een lucratievere doelgroep. De zeven Communities (Nieuws, Zakelijk, Cultuur, Mens, Wetenschap, Sport en Computers) zijn bereikbaar voor iedereen die toegang heeft tot het Internet. Er zijn links te vinden en het laatste nieuws, aangeleverd door het ANP. Alleen voor diepgaande informatie moet de surfer alsnog een abonnement op CompuServe nemen, net als voor deelname aan de Forums en Chats. De Nederlandse (Europese) opzet van CompuServe wijkt opdat punt af van de nieuwe webdienst die het Amerikaanse moederbedrijf introduceert. Op `C From CompuServe' is een deel van de extra diensten waarvoor Nederlandse abonnees moeten betalen wel beschikbaar voor elke Internetter: zo kan in Amerika een deel van de forums in elk geval worden gelezen. Voor deelname moet wel weer worden betaald. Voorlopig moeten de Nederlandse gemeenschappen voor de aanvoer van nieuws en informatie ("…24 uur per dag, zeven dagen in de week..") het doen met zeven redacteuren, waarvan een deel ook werkt voor het tijdschrift dat CompuServe aan zijn abonnees stuurt. Inbelpunten Tegelijk met de Communities heeft CompuServe in Nederland dertien nieuwe inbelpunten ingesteld, zogeheten `virtual points of presence'. Vanuit deze vPOP's in dertien telefooncentrales worden verbindingen per glasvezel direct doorgesluisd naar CompuServe. Elke abonnee logt dus voortaan in tegen lokaal tarief en hoeft voortaan voor het hele land nog maar één inbelnummer te onthouden.