Namens een groep internetgebruikers spannen advocaten een zogeheten class action-rechtszaak aan tegen America Online, eigenaar van Netscape. De privacy van de internetter is in het geding, stellen de aanklagers. AOL zou precies weten wat voor bestanden van het net worden gedownload. SmartDownload is gratis software van Netscape voor Communicator-gebruikers. Net als bijvoorbeeld shareware als GetRight is het een assistent voor het downloaden van bestanden. Als een verbinding bijvoorbeeld per ongeluk wordt verbroken, herstelt SmartDownload deze. Men hoeft dan niet helemaal opnieuw te beginnen. De software is niet zo onschuldig als ze lijkt, aldus de aanklagers. Netscape en AOL houden namelijk bij wat er van internet wordt gedownload. Dan gaat het niet alleen om de software die via de eigen sites wordt aangeboden. Een officiële aanklacht is 30 juni ingediend bij een New Yorkse rechtbank. "Netscape bespioneert" Initiatiefnemer is Chris Specht, die op zijn websites allerlei software aanbiedt. "Hij houdt er niet van als Netscape downloads registreert die via zijn site plaatsvinden", aldus Spechts advocaat tegenover Wired. De aanklacht luidt dat Netscape webgebruikers bespioneert zonder dat zij dit weten en zonder dat ze hiervoor toestemming hebben gegeven. Zo kan er een waardevol profiel worden aangelegd. Dit alles zou in strijd zijn met de Electronic Communications Privacywet uit 1986. De advocaten eisen 100 dollar per dag dat de software op de markt is (vanaf eind 1998) of 10.000 dollar per gebruiker wegens 'diefstal van persoonlijke informatie'. Op de FAQ-site van Netscape is summiere informatie over het privacybeleid te lezen. "SmartDownload Profiling geeft ons de mogelijkheid om u gepersonaliseerde informatie te sturen over de bestanden die u downloadt. Om uw privacy te beschermen, wordt geen van deze informatie bewaard." SmartDownload Profiling kan ook worden uitgeschakeld. Standaard staat de functie echter aan. Grote angst voor verlies privacy Volgens een recent onderzoek van het Internet Policy Institute groeit de zorg over online privacyzaken ongeveer even hard als het net. Er zijn zo'n 90 miljoen Amerikanen die geregeld het web opgaan. Naar schatting zou meer dan 90 procent zich inmiddels ernstig zorgen maken over het verlies van privacy op internet. Ook vanuit de internetindustrie komt er langzaam meer aandacht voor privacyzaken. Zo kwam onlangs het Internet Advertising Bureau (IAB) vrijwillig met eigen richtlijnen waaraan de 300 leden zich moeten houden. Bij de IAB zijn webadvertentiebureaus en andere e-commercebedrijven aangesloten.Eerdere relevante berichten: Witte Huis ziet niets in online privacywet (24 mei 2000) W3C werkgroep komt met internet privacyvoorstel (19 mei 2000) Bazen netbedrijven pleiten voor betere online privacy (12 mei 2000)