Dat blijkt uit onderzoek van het Pew Internet & American Life Project. "Mensen gaan steeds serieuzer met internet om", vat Lee Rainie van de organisatie de belangrijkste conclusies van het onderzoek tegenover persbureau Associated Press samen. Mensen die langer op het internet zitten, gaan volgens de onderzoekers effectiever met hun tijd om: ze handelen online in aandelen en zoeken via internet naar een baan of een geschikte vakantiebestemming. Ook doen internetters met enkele jaren ervaring meer aankopen via internet. Netveteranen e-mailen hun vrienden en familie minder, maar als ze het doen dan gebruiken ze het vaker voor 'serieuze' zaken, zoals voor het delen van zorgen of het vragen van advies. In 2001 deelde 44 procent van de ondervraagden zorgen met bekenden via e-mail, in 2000 was dat 37 procent.

Korter surfen

Ook de tijd die op het web doorgebracht wordt, neemt af naarmate mensen langer de beschikking hebben over internet. De gemiddelde surfsessie in 2000 duurde 90 minuten, vorig jaar was dat afgenomen tot 83 minuten. Wat wel toeneemt is de irritatie over ongevraagde commerciële e-mail (spam). In 2000 ergerde 33 procent van de ondervraagden zich daaraan, een jaar later was dat toegenomen tot 44 procent. Netveteranen hebben duidelijk meer problemen met reclame per e-mail dan beginners. Meer dan de helft van de 'oude' internetters noemt spam een probleem tegenover 26 procent van de mensen die pas kort online zijn. Voor het onderzoek werden 1500 internetters telefonisch ondervraagd.