Dat maakte de organisatie achter de Webby Awards bekend. De website NYTimes.com wint acht prijzen, in categorieën als Beste nieuwssite, Beste dagbladsite en Beste mobiele nieuwssite, maar ook verschillende videoprijzen voor onder meer de webversie van het NYT Style Magazine.

Googlebom

Tv-komiek Stephen Colbert, bekend van z'n talkshow The Colbert Report op Comedy Central, krijgt de onderscheiding 'webpersoon van het jaar'. Colbert en z'n fans organiseerden verschillende ludieke acties op Wikipedia en Facebook met de tv-host in de rol van presidentskandidaat. Ook plaatsten ze een Googlebom, zodat Colbert bovenin de zoekresultaten voor 'grootste levende Amerikaan' belandde.

Vorig jaar werd de webprijs voor Persoon van het jaar gedeeld door Steve Chen en Chad Hurley, oprichters van de immens populaire videosite YouTube.

Popster will.i.am, voorman van de Black Eyed Peas, krijgt de Webby voor Artiest van het jaar voor zijn Obama-videoclip 'Yes We Can', die sinds afgelopen februari meer dan 17 miljoen keer online is bekeken.

Verder sleept de satirische webuitgave The Onion zeven Webby's in de wacht, onder meer voor hun webvideo's en podcasts. De sites van Apple, National Geographic en PostSecret zijn elk goed voor vier Webby's, meldt AP.

Hollands glorie: Hema en Eboman

Eerder berichtten we al over verschillende Nederlandse honorees en genomineerden dit jaar. De online productcampagne van de Hema, ontwikkeld door mediabureau CCCP, heeft de Webby voor Beste virale marketing gewonnen.

En samplegoochelaar Eboman (Jeroen Hofs) scoorde de Webby in de categorie Beste video-editing voor zijn collectieve videomixproject Viva la Creacion! (zie ook hieronder).

Weboscars

De Webby's worden georganiseerd door de International Academy of Digital Arts and Sciences. Het webprijzengala, dit jaar in haar twaalfde editie, is uitgegroeid tot een ware lintjesregen: in bijna 120 categorieën wordt zowel een Webby als een publieksprijs toegekend. Voor die laatste, de People's Voice prijs, kon online worden gestemd. De officiële uitreiking van de 'Oscars voor het internet' vindt plaats 9 en 10 juni in New York.

Update: ook de promotiesite van de Canon EOS 400D camera, gebouwd door het Amsterdamse bureau Media Catalyst heeft gewonnen, en wel de publieksprijs in de categorie Rich Media Advertising: Promotional.