Dat melden zowel de Wall Street Journal als de New York Times op basis van welingelichte bronnen.

News Corp bezit naast het sociale netwerk MySpace ook honderden kranten en tv-zenders. De firma zou zijn krachten met Microsoft willen bundelen, waardoor het vijandig overnamebod op de internet-portaal verhoogd kan worden. Yahoo aandeelhouders zouden dan niet meer om het bod heen kunnen.

Yahoo zelf heeft hierdoor ook een alternatief minder. Eerder zag Yahoo in News Corp nog een mogelijke reddende engel, maar nu lijkt Murdoch dus de kant van Redmond te kiezen. Het overleg tussen News Corp en Microsoft is nog in een prematuur stadium. "Er is nog een lange weg te gaan voordat er iets definitief is", aldus een anonieme betrokkene tegen de New York Times.

Fusie Yahoo en AOL

Intussen haalt Yahoo de banden weer aan met een andere partij die al eerder in beeld was als alternatieve partner: Time Warner. Het gaat Yahoo daarbij vooral om internettak AOL. De twee zouden in vergevorderde gesprekken zijn over een mogelijke transactie waarbij AOL opgaat in Yahoo.

Time Warner zou daarbij een belang van 20 procent krijgen in de nieuwe combinatie. Bovendien zou Yahoo voor miljarden aan eigen aandelen inkopen om verwatering van de aandelenkoers tegen te gaan.

Google Adsense op Yahoo

Google, dat vijf procent van de aandelen van AOL in handen heeft, ziet zo'n deal wel zitten. De zoekgigant is bovendien zelf ook weer direct in beeld door een curieuze ontwikkeling: Yahoo gaat twee weken Google Adsense for Search op haar eigen zoekmachine uitproberen. Een 'strategisch experiment' volgens Yahoo, en een duidelijke provocatie richting Microsoft.

De toekomst van Yahoo ontaardt steeds meer in een titanenstrijd waaraan alle de belangrijke web- en mediabedrijven meedoen. Deze stoelendans werkt in het voordeel van Yahoo. Hoe meer honden vechten om een been, des te meer het been waard wordt.