Uit het jaarlijkse onderzoek van Jakob Nielsen naar internetgebruik blijkt dat de meeste sitebezoekers niet uitgebreid blijven rondlummelen, maar snel resultaat willen en dan weer doorsurfen, zo bericht de BBC.

Hekel aan widgets

De meeste internetters wantrouwen promotionele acties die zijn bedoeld om hun aandacht vast te houden, constateert Nielsen. Velen surfen onmiddellijk verder als zij het doel van hun sitebezoek hebben gehaald. Zij vinden ook vaker wat zij willen: de succesgraad is nu zo'n 75 procent, waar die in 1999 nog 60 procent was.

Volgens Nielsen komt dit omdat sites beter ontworpen zijn en websurfers gewend zijn geraakt aan de interactieve omgeving. Hierdoor zijn zij bestand tegen opvallende reclame of andere zaken die hen van hun doel moeten afleiden. "Mensen hebben online erg weinig geduld, maar site-eigenaren denken nog steeds dat mensen hun website interessant en bijzonder vinden", aldus Nielsen. Veel internetters hebben een hekel aan widgets, toepassingen en andere extra's op websites, omdat de pagina's hierdoor trager laden.

Google verslaan

De manier waarop internetters op een site terechtkomen is volgens Nielsen ook veranderd. In 2004 startte zo'n 40 procent van hen nog met een homepage om daarna door te klikken, terwijl 60 procent via een deeplink rechtstreeks naar een sitegedeelte ging. Dit jaar surft nog maar een kwart van de internetters via de homepages; de rest via zoekmachines. Nielsen: "Zoekmachines heersen over het web. Maar mensen vinden vaak nog steeds niet wat zij willen. Als je Google wilt verslaan, moet je dus gewoon een betere zoekmachine maken."