Met name de reacties op de terreuraanslagen in de Verenigde Staten hebben Rits.tele.com de das omgedaan, zo stelt het bedrijf in een persbericht. In de week na 11 september zegden vier adverteerders hun contract met Rits.tele.com op. Via de sites Ikbelgratis.nl en Anrufenkostnix.de konden Nederlanders en Duitsers 'gratis' naar vijf Europese landen en de Verenigde Staten bellen. In ruil voor het telefoongesprek moesten de internetbellers wel elke twintig seconden een nieuwe reclamebanner op hun scherm dulden. Gesprekken mochten maximaal vijf minuten duren. De 220.000 gebruikers van Rits.tele.com – 130.000 in Nederland en 90.000 in Duitsland – zijn inmiddels per e-mail op de hoogte gesteld van het einde van de gratis telefoondienst. Rits.tele.com sluit een terugkeer van de dienst niet helemaal uit. Voorwaarde is wel dat 'het vertrouwen bij het bedrijfsleven in het internet terugkeert'. Ondertussen biedt Rits.tele.com een betaalde beldienst via internet aan. Volgens het Rotterdamse bedrijf zouden de tarieven van deze nieuwe dienst, Pilmo geheten, 25 procent lager zijn dan die van de goedkoopste telefoonoperators.