Er verandert volgens Dick Costolo, de ceo van Twitter, dan ook weinig aan het beleid. Twitter censureert al langer content op basis van wetgeving, maar nu is er een techniek om zulke tweets toch zichtbaar te laten in andere landen.

“Dit is puur een reactieve handeling. Proactief doen we niets.", vertelt Costolo in een interview met AllThingsD.

Eerlijk en toekomstgericht

Eerlijk, transparant en toekomstgericht, noemt Costolo het nieuwe beleid. “Wanneer we een geldend wettelijke bevel krijgen, proberen we ervoor te zorgen dat alle tweets zichtbaar zijn in zoveel delen van de wereld als mogelijk."

Een jaar geleden schreef Twitter nog dat het geen tweets zou verwijderen op basis van inhoud. Hierbij doelde het microblog op de vrijheid van meningsuiting en de bescherming van gebruikers, bijvoorbeeld tijdens de Arabische Lente.

Marktgang China?

Vorige week kondigde Twitter toch aan tweets te verwijderen die in strijd zijn met de wetgeving van een land. Tweets met het woord 'nazi' erin zijn bijvoorbeeld verboden in Frankrijk en Duitsland en worden gecensureerd.

In China en Thailand wordt de blokkade toegejuicht. Twitter is in China geblokkeerd wegens de zware censuurmaatregelen van het regime. Media speculeren dan ook dat Twitter met het nieuwe beleid een marktgang naar China maakt. Costolo ontkent deze marktgang. Volgens hem zitten er geen zakelijke overwegingen achter het nieuwe censuurbeleid en is het huidige filtersysteem nog steeds niet in overeenstemming met hetgeen China aan censuur wil..

Samenwerking met Google

Costolo sprak in het interview verder over de samenwerking met Google. Twitter en Google liggen sinds vorig jaar juli in de clinch over het verlengen van een samenwerkingscontract waarbij Google data van Twitter realtime mocht gebruiken.

De onderhandelingen over een verlenging van het contract verliepen stroef vanwege onenigheid over de waarde van de Twitterdata. Cosotolo: “We konden simpelweg niet tot een conclusie komen vanwege de details."

100 miljoen crawls

Hoewel er geen realtime data-overeenkomst is heeft Google volgens Costolo toch voldoende Twitterdata tot zijn beschikking. “Wat betreft de toegang tot data, Google crawlt ons meer dan 100 miljoen keer per dag, de Googlebot heeft meer dan 3 miljard pagina's, zegt Costolo. “Ze hebben de data, denk ik, die ze nodig hebben."