Sinds Yahoo een maand geleden aankondigde dat het een nieuw logo zou kiezen, toonde het iedere dag een ander conceptlogo op zijn site.

Nu blijkt geen van de voorgestelde logo’s het definitieve logo, maar kiest het bedrijf voor een ontwerp waarbij CEO Marissa Mayer zich intensief heeft bemoeid met het proces. Het resultaat is een 'overgeproduceerd saai gedrocht', zo stellen sommige commentatoren.

“Het lijkt op een logo dat iemand heeft gemaakt met een clipart CD-ROM uit begin jaren 90. Het ontbeert persoonlijkheid, het is saai, het is banaal. […] Ik had nooit gedacht dat een logo zo oninspirerend zou kunnen zijn”, schrijft durfinvesteerder en TechCrunch-oprichter Michael Arrington op zijn blog. Ondernemer Derek Powazek stelt: “Geen enkel logo heeft ooit een businessprobleem opgelost. Maar deze gaat dat zeker niet doen.”

Op de blogsite Inc.com wordt gesteld dat het logo overgeproduceerd is en teveel lijkt op het vorige design. Inc constateert dat Yahoo CEO Marissa Mayer geobsedeerd is met het micromanagen van het bedrijf. “Ik ben nog nooit een topman of topvrouw tegengekomen die zich zo met details bezighoudt”, schrijft blogger Steve Cody.

Mayer sloot zich op met designteam

In een artikel op haar eigen Tumblr schrijft Mayer in een toelichting op de onthulling van het nieuwe ontwerp dat ze intensief heeft samengewerkt met vier designers en dat ze samen een druk, maar leuk weekend hebben gehad in de totstandkoming. “We wilden een logo dat Yahoo reflecteert zoals het is – grillig, maar hoogstaand. Modern en fris, maar met een kwinkslag naar het verleden. Het moet een menselijke noot kennen, persoonlijk zijn. Trots.”

Het vorige logo, dat afgelopen 18 jaar in gebruik is geweest, was iets grover en kende verschoven letters. De nieuwe look is strakker, horizontaal gelinieerd, maar nog steeds paars. Ook het karakteristieke uitroepteken is behouden gebleven. Het nieuwe logo wordt direct voor alle diensten van Yahoo ingezet.

Met het nieuwe ontwerp hoopt het bedrijf het merk Yahoo nieuw leven in te blazen nadat het afgelopen jaren veel van zijn glans verloor. Yahoo was jaren terug één van de meest waardevolle bedrijven in Silicon Valley, wordt nu op alle fronten afgetroefd. Het heeft vooral klanten verloren door de opkomst van sociale netwerken als Facebook en Twiter en betere zoekmachines als Google.

Wervelwind aan veranderingen

Sinds de aanstelling van de nieuwe CEO Marissa Mayer in juli vorig jaar, kocht het bedrijf kleinere mobiele spelers en werden een flink aantal producten (opnieuw) gelanceerd. Ook de site kreeg in de voorbije maanden een makeover en de apps van het bedijf werden vernieuwd. Na een flinke reorganisatie, waarbij het thuiswerkbeleid werd afgeschaft en duizend medewerkers hun baan verloren, krijgt Yahoo een recordaantal sollicatiebrieven te verwerken en bereikte de site een bezoekersrecord voor de maand juli in de Verenigde Staten.