IDG Nederland wil daarmee de doelgroep van Apple-gebruikers bedienen. Dat heeft de uitgeverij in de jaren negentig al gedaan met het tijdschrift MacWorld. "Apple is nu hotter dan ooit", zegt uitgever Jeroen Jonker Roelants. MacWorld.nl is nu live, maar wordt de komende maanden nog verder uitgebreid.

De nieuwe site dankt de snelle ontwikkeling en oplevering aan de flexibele database CouchDB. "CouchDB fungeert als een schil over onze huidige databases heen. Een van de mogelijkheden die dat biedt, is dat we snel op basis van trefwoorden bestaande IDG-content kunnen bundelen voor heel specifieke doelgroepgerichte websites." vertelt IDG's senior webdeveloper Sander van de Graaf.

Aggregatie

MacWorld is een volledig geaggregeerde site met artikelen van IDG-titels, waaronder Webwereld. Maar ook met content die binnen wordt getrokken via bijvoorbeeld Flickr, rss en Twitter.

Zo verschijnen de koppen van de nieuwssite MacRumors prominent op de site. Ook wordt er verwezen naar de nieuwste reviews van de Amerikaanse editie van MacWorld, eveneens een IDG-titel. Apple-fanaten kunnen nieuws ook specifiek per interessegebied bekijken. Voor iPod, iPhone en OS X zijn aparte pagina's gemaakt.

Videoaggregatie

Video wordt ook geaggregeerd via YouTube. Verder is er nog een Google Maps mashup waar alle Nederlandse Apple-winkels in kaart zijn gebracht. Ook biedt Macworld.nl een kalender met alle aankomde Apple-evenementen.