Honderd klanten van het kleine, twee jaar oude internetbedrijf testen de gratis inbellijnen en de verbinding met internet. Volgens Limit-zegsman Michael Veldhuis is die verbinding erg goed en loopt alles gesmeerd. "Voor elke 30 inbelpoorten hebben we 2 megabit per seconde aan capaciteit ingeruimd," zegt Veldhuis. Als dat echt zo is heeft iedere websurfer gegarandeerde ISDN-bandbreedte op het netwerk. "Het is een inderdaad ruim bemeten bandbreedte," geeft Veldhuis toe. "Maar daar betalen de abonnees ook voor." Duurder dan Superweb Limit is duurder dan concurrent Superweb. Het Brabantse bedrijf rekent 25 gulden eenmalige inschrijfkosten en 55 gulden maandelijkse abonnementskosten, Superweb vraagt 35 gulden per maand. In tegenstelling tot de Rotterdamse concurrent worden Limit-klanten niet na twee uur surfen afgesloten. "We zullen wel een limiet invoeren," zegt Veldhuis. "Er wordt nog gewerkt aan een acceptable use policy." Het is volgens de Limit-zegsman niet de bedoeling dat klanten de verbinding met internet continu open laten staan. "Het is geen vaste lijn, zo mag het ook niet gebruikt worden." Veldhuis noemt drie tot zeven uur online per gebruiker per dag 'acceptabel'. Belangrijk bij het bepalen van de gebruiksrichtlijnen is het gedrag van de testgebruikers. Per inbelpoort, Limit heeft er 900, worden acht klanten toegelaten. Afhankelijk van hoe vaak en hoe lang zij online zijn en of de lijnen veel bezet zijn, kan de poort-cliënt ratio worden aangepast en worden de richtlijnen opgesteld. Ruimte voor slechts 7200 surfers Limit wil in januari starten met de 0800-dienst, die overigens de naam Webgate krijgt. Bij de start is er om de kwaliteit te beschermen een limiet gesteld van 7200 accounts. De 15.000 huidige inbelklanten van Limit, die nu 30 gulden per maand betalen voor een normaal inbel-account, krijgen als eerste de optie over te stappen naar Webgate 0800. Veldhuis verwacht dat zo'n 3000 mensen dat zullen doen. Daarna zijn abonnees van de Webgate-mailinglist aan de beurt, gevolgd door alle andere geïnteresseerden. Superweb had bij haar lancering ruim 20.000 aanmeldingen, 7200 is dus wat karig. "We hebben van onze telecomleverancier interconnectiegaranties gekregen voor 900 inbelpoorten, meer zijn niet te leveren," verklaart Veldhuis. Waarmee hij dus wijst op de schaarste in netwerkverbindingen die heerst. Veldhuis wil niet zeggen van wel telecombedrijf Limit de 0800-lijnen betrekt. "Wij zijn nog in onderhandeling over een partnerschap. Nu zijn wij enkel een klant die lijnen afneemt, we willen graag meer." Beter dan Superweb Over concurrent Superweb is Veldhuis kort. "Wij draaien al langer mee in de internetbranche en zijn nu eenmaal meer ervaren. We kunnen niets van ze leren."