De umts-dienst van de Japanners is tot nu toe bepaald geen succes. De in oktober 2001 gelanceerde dienst voor mobiel internet heeft niet meer dan 149.000 klanten, waar het telecombedrijf eerder uitging van 1,38 miljoen in maart van 2003. Dat aantal wordt niet gehaald, zoveel is duidelijk. DoCoMo-baas Tachikawa denkt nu aan 320.000 klanten. Maar ook om dat aantal te halen, moet zijn bedrijf alle zeilen bijzetten. Verder komt het bedrijf met drie nieuwe toestellen op de markt, van NEC, Fujitsu en Matsushita. Deze toestellen gaan in ieder geval veel langer mee met hun batterijen. Bestaande toestellen leverden veel klachten over de korte batterijtijd op. Verder hebben de drie nieuwe toestellen ingebouwde camera's, waarmee het bedrijf zich niet langer concentreert op de zakelijke klant. Overigens geeft NTT DoCoMo toe dat het wachten nog altijd is op de `killer app' voor 3G.

Europa

Ook in Europa komt 3G langzaam van de grond. Zo bereidt Hutchison 3G in Engeland de introductie van zijn mobiele internetdienst voor. Veel is hierover nog niet bekend. De prijzen zullen variëren van zestig tot honderd pond per maand. Hiervoor krijgt de klant een pakket aan diensten, zoals spraak en video, mms en e-mail. Behalve in Engeland en Italië bouwt Hutchison ook 3G-netwerken in Oostenrijk, Denemarken en Zweden.