Het Duitse bedrijf Eyeo brengt op disndag een nieuwe versie van zijn AdBlock Plus op de markt, waarbij na installatie standaard toch advertenties worden getoond, mits ze niet te irritant zijn. De nieuwe functie die "laat niet-opdringerige reclame toe" heet, kan uitgezet worden.

Een paar advertenties

Dat de functie standaard advertenties toont is een middenweg waar het bedrijf bewust voor gekozen heeft. Volgens Till Faida, mede-oprichter van het bedrijf, vinden gebruikers het niet erg om advertenties te zien, als ze maar niet teveel irriteren. Terwijl webmasters stellen dat AdBlock Plus de omzet verstoort. Content gratis leveren zonder er geld aan te verdienen met advertenties kan niet.

Om de webmasters tegemoet te komen worden in de 2.0-versie van de advertentieblokkeerder advertenties getoond die statisch zijn, zonder animaties en zonder geluid. Daarnaast worden ook tekstadvertenties getoond zonder irritante plaatjes en advertenties die op zijn hoogst één script draaien dat het laden van de pagina vertraagt.

Mensen vinden het niet erg

Uit een onderzoek van AdBlock blijkt dat 21 procent van de ondervraagden zegt nooit een advertentie te willen zien, de andere 79 procent vindt advertenties acceptabel, zolang ze maar niet te storend zijn, aldus Faida tegen Webwereld's zustersite PC World. De afgelopen jaren heeft AdBlock Plus steeds meer invloed gekregen op de de omzetstromen van websitehouders. Elke dag wordt AdBlock door 12 miljoen mensen gebruikt en Faida schat dat er in totaal 30 miljoen AdBlock Plus gebruikers zijn. Sommige websites zeggen dat ze door AdBlock Plus 50 tot 60 procent omzet mislopen.

Maar sinds de aankondiging ligt de softwaremaker onder vuur. AdBlock Plus werd beschuldigt van het sluiten van deals met grote advertentienetwerken. Ten onrechte, aldus Faida. "Ze zijn bang dat we onszelf vekopen en samenwerken met Google. Maar we willen helemaal geen grote advertentienetwerken als Google ondersteunen."

Geen winstoogmerk

De nieuwe AdBlock is niet in staat automatisch irritante advertenties te blokkeren en de minder intensieve toe te staan. Daarom is er om te beginnen een aantal afspraken gemaakt met overwegend Duitse websites die advertenties gaan tonen die aan de eisen voldoen. Als advertentienetwerken mee willen doen kan AdBlock dan worden de advertenties van die netwerken toegevoegd aan de database.

Volgens Faida verdient AdBlock PLus geen geld aan de deals. De software wordt ontwikkeld en is gratis beschikbaar. Het benodigde ontwikkelgeld wordt verstrekt door een anonieme geldschieter die erg hecht aan zijn privacy en niet graag online gevolgd wil worden door bedrijven.