De in november van buitenaf benoemde CEO John Chen zet in een open brief de toekomst voor BlackBerry uiteen. Daarbij haalt hij ook uit naar succesvollere smartphonefabrikanten. "Het is makkelijk voor concurrenten om negatieve verhalen over BlackBerry te promoten, gericht op de business van het verleden. Maar ik ben niet gefocussed op wat BlackBerry was, ik ben gefocussed op wat BlackBerry vandaag en in de toekomst zal zijn."

'Laat je niet misleiden'

Chen stelt in zijn open brief van nu, gepubliceerd door onder meer CNBC, dat BlackBerry zeker niet passé is in de zakelijke markt. "Als het aankomt op enterprise, zijn we nog altijd de leider. Laat je niet misleiden door retoriek van de concurrentie die claimt dat ze veiliger zijn of dat ze meer ervaring hebben dan BlackBerry."

Voor de weg voorwaarts schetst de CEO een kleiner en flexibeler bedrijf. Daarvoor heeft de Canadese firma nu ook een productiesamenwerking gesloten met de fabricagereus Foxconn, die BlackBerry-smartphones gaat fabriceren voor Indonesië "en andere snelgroeiende markten".

Op zoek naar nieuwe markten

Hierbij belooft Chen ook kwaliteitstoestellen tegen scherpe prijzen. Het is niet bekend wanneer en waar die voorgespiegelde apparaten uitkomen. De inzet van Foxconn moet in ieder geval schaalgrootte en financieel voordeel voor productie en bevoorrading brengen. In ontwikkelende landen als Indonesië heeft BlackBerry niet zijn besmeurde reputatie van gevallen pionier, merkt techblog Ars Technica op in een kritische beschouwing van Chens open brief.

CEO John Chen heeft naar eigen zeggen in de afgelopen twee maanden de basis gelegd voor BlackBerry's nieuwe toekomst, die in de komende paar weken tot uiting zal komen: