De nieuwe verkoopsite Ko-op-je.nl hoopt kopers en verkopers van zowel auto's als brommers beter bij elkaar te brengen met een nieuw reclamesysteem.

Deelnemers ontvangen een mailadres met hierin hun kenteken en een sticker met dit kenteken. Eventuele kopers hoeven zodoende alleen het kenteken te onthouden en een mailtje te sturen.

De mail wordt vervolgens doorgestuurd naar het echte mailadres van de abonnee. De dienst kost 19,90 euro voor vier maanden. Het zoeken in de database met tweedehands auto's is gratis.

"Wij hopen dat ons verkoopsysteem op korte termijn een begrip zal zijn", aldus Arno Huberts van Ko-op-je.nl. Hij hoopt dat mensen op den duur weten hoe het systeem werkt en dus in contact kunnen komen met de verkoper.

Mensen die geïnteresseerd zijn in een auto die via Ko-op-je.nl wordt verkocht, kunnen op de site ook informatie vinden over de auto. Door te zoeken op het kenteken, kan bijvoorbeeld ook de kleur en eventueel een telefoonnummer worden gevonden.

License2Mail

Helemaal nieuw is het concept niet. In Australië kunnen mensen zich al geruime tijd registeren bij DriverSMS. Deze dienst koppelt het kenteken van een auto aan een mobiel nummer.

Als een automobilist vervolgens commentaar heeft op de rijstijl (of graag een afspraak wil maken), kan deze vervolgens een tekstbericht sturen naar de andere weggebruiker.

Ook in Nederland is gepoogd een dergelijk initiatief van de grond te tillen: License2Mail. Het project liep echter uit op een mislukking. Het idee achter License2Mail was dat automobilisten een sticker op een auto konden plakken waaruit duidelijk was dat ze een mailadres hadden bij License2Mail waarin het nummerbord was verwerkt.

Na een voorspoedige start stagneerde de aanwas van nieuwe aanmeldingen echter. Het project is hierop langzaam afgestorven. De domeinnaam is nu nog steeds geregistreerd, maar niet meer in gebruik.