Yahoo Shopping heet de nieuwste aanwinst van de internetportal. Het is idee is gelijk aan de reeds bestaande diensten Froogle (van Google), PriceGabber, MySimon en BizRate. Yahoo maakt voor deze productenzoekmachine gebruik van technologie van Inktomi. Dit bedrijf werd eind vorig jaar ingelijfd. Yahoo is bezig om winkels een plaats in de zoekresultaten te laten kopen. Wie betaalt, krijgt gegarandeerd een goede plaats tussen de links van Yahoo Shopping. Wie niet betaalt, is daar niet zeker van. Ook kunnen die niet-betaalde links verouderd zijn, aldus Yahoo-directeur Terry Semel tegenover The Wall Street Journal. De internetportal boort op die manier een nieuw bron van inkomsten aan. Het bedrijf ontvangt nu tweederde van de omzet van adverteerders. De prijs voor een Shopping-link varieert van 15 dollarcent tot meer dan een dollar per doorklik. Bij Yahoo Shopping worden ook relevante advertenties geplaatst. Wie bijvoorbeeld op `vogel' zoekt, krijgt advertenties te zien van dierenwinkels. Hiervoor maakt Yahoo gebruik van technologie van Overture Services, dat door Yahoo wordt overgenomen. Daarnaast test Yahoo gepersonaliseerde software waarmee gebruikers producten krijgen aangeraden. Dit wordt al gebruikt bij veel online winkels zoals bijvoorbeeld Amazon.

Google

Ook Google is aan het uitbreiden. In het Test Lab kunnen internetters een locatiezoeker uitproberen. Het werkt als een soort telefoongids op internet. Overigens is het alleen nog bruikbaar met Amerikaanse adressen. Volgens zoekspecialist Voelspriet zijn de eerste reacties niet erg enthousiast omdat de functie nog erg beperkt is. Google volgt met de Location Search concurrent Overture Services die eerder al een dergelijke functie introduceerde. De locatiezoekmachine zou extra inkomsten kunnen opleveren. Volgens Overture zullen advertenties op de locatiezoekpagina in 2008 een miljard dollar opbrengen, zo schrijft CNet. "Google Search by Location maakt gebruik van nieuwe technologie die de hele inhoud van pagina's controleert op hints en signalen die iets zeggen over de geografische plaats van een site. Vervolgens wordt deze informatie gecombineerd met de adresgegevens", zo schrijft Google zelf. Uiteindelijk rolt er een plattegrondje uit met enkele links.