Het bezoekersaantal op de site van de NS is de laatste weken verdubbeld. Een woordvoerder van de NS heeft laten weten dat met 200.000 bezoekers per dag de site er geregeld uit ligt. "Wij hebben een toenemende belangstelling voor de site voorzien, maar met een verdubbeling hebben we geen rekening gehouden", aldus de woordvoerder tegenover het ANP.

Voelspriet

Normaliter behoort de site met zo'n 100.000 bezoekers per dag al tot de meest bezochte websites van Nederland. Naar aanleiding van de drukte heeft de NS de capaciteit van de site uitgebreid, het bedrijf overweegt zelfs nog een uitbreiding aangezien de drukte op de website aanhoudt.

Zoekmachine-expert Henk van Es geeft op de site Voelspriet.nl een aantal handige tipjes om toch snel de nieuwe tijden te kunnen bekijken. "Google heeft een ingebouwd spoorboekje dat via een Belgische server loopt en die is veel minder druk. Tik uw vertrekplaats in en daarna de plek van bestemming op www.google.nl eventueel gevolgd door de gewenste vertrektijd", aldus Van Es op Voelspriet.nl

9292OV

Ook 9292OV, waar mensen advies kunnen inwinnen over het openbaar vervoer, is de laatste dagen extreem bezocht, dit geldt zowel voor de telefoondienst, als voor de website. Woordvoerder Aarnout Mijling van 9292OV laat aan Webwereld weten dat zondag alle records gebroken zijn met 370.000 reisadviezen en 1,9 miljoen pageviews.

Normaal gesproken worden er op een drukke dag zo'n 220.000 reisadviezen gegeven. Het bedrijf heeft de site momenteel gestript om sneller informatie te verspreiden. Zo worden zwaardere applicaties op dit moment niet automatisch aangeboden.

Mijling verwacht dat er vandaag 450.000 reisadviezen gegeven worden. "Dat zit voornamelijk in de klant die nu op zijn werk zit, maar gaat kijken naar de terugreis. Ook gaan mensen vandaag bekijken hoe ze bij bijvoorbeeld de sportclub komen", aldus Mijling.

De woordvoerder wil nog benadrukken dat op dit moment de gewone consumenten aan de beurt zijn, maar dat de bedrijven ook aan zet zijn. "Alle routebeschrijvingen op alle websites van Nederland die moeten worden aangepast en nog niemand heeft daar over nagedacht", aldus Mijling.