In aanvulling op Do Not Track, waarbij websurfers ervoor kunnen zorgen dat ze niet worden gevolgd door adverteerders, komt browsermaker Mozilla met een API waarmee adverteerders informatie kunnen krijgen over websitebezoekers. Maar de gebruiker van Firefox geeft daarbij zelf aan welke interesses hij of zij wil delen.

Gebruiker bepaalt zelf

Gebruikers van Firefox kunnen zelf bepalen welke interesses ze bekend willen maken aan sites die de API implementeren. Op deze manier personliseren websites hun aanbod op wat de gebruiker interessant vindt. Als voorbeeld noemt het ontwikkelteam de eigen app-winkel Firefox Marketplace. Deze zou bijvoorbeeld apps kunnen laten zien gebaseerd op de interesses van de gebruiker.

Het idee is gegroeid uit een experiment vorig jaar waarin de browsergeschiedenis werd geanalyseerd om interessegebieden te definiëren. Gebruikers konden via een opt-in meedoen en daarbij kregen ze meteen zelf te zien welke interesses werden gedefinieerd en kregen ze inzicht in hoe ze tijd online doorbrachten. Mozilla gebruikt dit interesse-experiment als basis voor de nieuwe API.

Proefballonetje

Daarmee experimenteert Mozilla met een methode die zowel gebruikers helpt als de adverteerder.

Volgens Harvey Anderson van Mozilla moet content uiteindelijk wel betaald worden. “We gaan ervan uit dat niets echt ‘gratis’ is”, aldus Anderson. “Goede content heeft een ‘prijs’; het verschijnt niet op magische wijze uit het niets.”

Het systeem wordt nu getest in met vrijwilligers en Mozilla laat met de bekendmaking een proefballonnetje op om te zien wat gebruikers ervan vinden. “Al met al denken we dat dit een veelbelovende oplossing is om te voorzien in de behoeftes van individuele gebruikers en uitgevers op een manier die een betere, transparantere en waardevollere web-ervaring oplevert”.

Mozilla blokkeert tracking

Het grote verschil met de situatie zoals die voorheen bestond is dat dat sites deze informatie niet meer zomaar zelf oppikken. Mozilla zet daarmee de strijd tegen ongevraagd tracking door. Met de nieuwe API komt de browsermaker verontruste adverteerders tegemoet.

Mozilla is al een tijdje bezig met het implementeren van Do Not Track, waarbij trackingcookies worden geweigerd door de browser. Omdat dit systeem nog enkele kinderziektes heeft, is een verregaande feature nog niet in Firefox ingevoerd. Ook kijkt het bedrijf naar een heel andere methode die werkt met een blacklist om de gewraakte cookies te blokkeren.


Meer weten over innovatie & ICT? Kom naar de IT Innovation Day op 19 september 2013!