"Ik ben vol vertrouwen dat we de doelstelling van 1 miljoen i-modeklanten in 2003 kunnen halen", aldus KPN-bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer dinsdagochtend bij de presentatie van de halfjaarcijfers. "Het is een grote markt. De eerste 100.000 klanten hebben we ook relatief snel binnengehaald." Eind juni had KPN in Duitsland en Nederland 67.000 i-modeklanten. Op 15 augustus was dat aantal opgelopen tot 100.000. Dat betekent dat KPN sinds de introductie van i-mode gemiddeld zo'n 25.000 i-modegebruikers per maand heeft binnengehaald. Als de groei zich in dat tempo voorzet zou KPN eind 2003 ongeveer de helft van de gewenste 1 miljoen klanten hebben. KPN denkt echter dat het aantal nieuwe klanten sneller zal stijgen. Het telecombedrijf hoopt daarbij op de mond-tot-mond-reclame van de bestaande abonnees, die volgens Scheepbouwer 'tevreden' zijn over de dienst. Daarnaast doet KPN zelf ook het nodige aan reclame. Vanaf vandaag promoot het bedrijf de i-modedienst zelfs op hooibalen langs de snelwegen.

Goedkoop ogen

KPN verkoopt het toestel dat bij de introductie van i-mode nog 199 euro nog kostte, inmiddels voor 99 euro. Via sommige 'partners' van KPN Mobile, zoals de Volkskrant, heeft de consument zelfs al een toestel voor 69 euro. Ook de werknemers van KPN kunnen met korting een toestel kopen. Volgens Scheepbouwer moet er niets achter de prijsverlagingen gezocht worden. "De markt is nu eenmaal zo opgevoed dat de handset goedkoop moet ogen. Mobiele telefoons worden altijd al zwaar gesubsidieerd." De klanten krijgen binnenkort bovendien de keuze uit meer toestellen. "Binnen zes weken zal er een nieuw toestel van Toshiba op de markt komen. En er komt ook een nieuwe Nec", aldus Scheepbouwer. Hoeveel geld KPN kwijt is voor het binnenhalen van een i-modeklant wilde Scheepbouwer niet zeggen. "Dat is concurrentiegevoelige informatie", aldus de KPN-directeur.