Zo'n verandering gaat niet vanzelf. Om vorm en inhoud aan die digitaliseringsslag te kunnen geven, zoekt Achmea naar IT-mensen met een frisse, nieuwe manier van denken.

Wie kent niet de test met twee horizontale lijnen (zie hieronder)? Welke lijn is langer? Het

antwoord dat veel mensen automatisch oplepelen - beide lijnen zijn even lang - klopt niet meer. De bovenste lijn is namelijk langer.

Met dit voorbeeld wil IT-teammanager Arnoud Barth van Achmea illustreren dat de wereld snel verandert, en dat we onze ogen moeten openen voor een nieuwe werkelijkheid. Achmea wil en moet meeveranderen. Er is een solide IT-infrastructuur nodig die deze veranderingen kan faciliteren, zodat bijvoorbeeld de enorme hoeveelheden aanwezige data effectiever benaderd en gebruikt kunnen worden.

Nieuwe denkwijze nodig

Achmea staat hier voor een flinke uitdaging. Na een reeks fusies en overnames in de afgelopen decennia, is er een behoorlijk aantal toepassingen, systemen en platforms in gebruik. Deze systemen zijn nu nog terug te vinden bij de diverse merken en binnen de uiteenlopende back-officesystemen. Achmea is volop bezig met een digitaliseringsslag, waarbij een groot deel van de IT-infrastructuur en gebruikte oplossingen worden gebundeld, vernieuwd en vervangen.

Zo wil Achmea het zijn medewerkers en klanten mogelijk maken veel meer uit IT te halen dan nu mogelijk is. Denk alleen al aan de enorme berg data die vastzit in gefragmenteerde IT-oplossingen, waar zoveel meer mee mogelijk is.

Om dit te realiseren is een andere manier van denken nodig over de omgang met IT. Deels wil Achmea daarvoor putten uit de bestaande groep IT-professionals. Deels wil de verzekeraar nieuwe IT-professionals binnenhalen, vertelt Arnoud Barth, IT-teammanager voor onder meer business intelligence. "We zoeken mensen die verbindingen kunnen leggen tussen IT en business, die oude manieren van denken en werken willen doorbreken en die op een nieuwe, frisse manier aankijken tegen de betekenis van Achmea als digitale verzekeraar."

Klanten beter bedienen

Tussen nu en 2020 wil Achmea met een reeks IT-projecten zijn klanten beter bedienen als digitale verzekeraar. Van complexiteit naar eenvoud, van een reeks afgeschermde IT-eilandjes naar een goed geïntegreerde IT-infrastructuur die de Achmea-processen goed ondersteunt.

Dat kan niet via één groot IT-project, weet Barth. Er is al een aantal kleinere en grote projecten opgestart, waarmee één systeem voor bijvoorbeeld de polisadministratie wordt opgezet. En één platform dat alle informatie toegankelijk maakt en zo voor meer efficiency en nieuwe inzichten kan zorgen: SAP Hana.

Over de samenwerking met SAP voor dit BI-systeem zegt Barth: "We willen alle datastromen bundelen en onderling toegankelijk maken op alle niveaus van de organisatie. Zo kunnen we veel meer waardevolle informatie halen uit de data die nu vaak geïsoleerd beschikbaar is. Denk aan verbeterde diensten voor Achmea-klanten of het beter opsporen van fraudegevallen."

Achmea en Big Data

De digitale klant wil vanuit elke locatie en op elk tijdstip bediend kunnen worden. Door near-real-time informatie vanuit brede, dynamische interne en externe databronnen te combineren en door platte rapporten en interpretaties van mensen te vervangen door algoritmes, is hier volgens Barth een betere invulling aan te geven. In samenwerking met SAP gaat Achmea de volgende stap zetten, met SAP HANA als applicatie platform.

"De samenwerking met SAP is duurzaam en intensief. Binnenkort vertrekt een aantal medewerkers van Achmea naar Walldorf. Hier wordt met internationale SAP experts kennis gedeeld. Een voordeel dat een grote onderneming als Achmea met zich meebrengt is de mogelijkheid om rechtstreeks met SAP te schakelen en te worden meegenomen in de nieuwste ontwikkelingen."

De snelheid waarmee via SAP Hana datavolumes verwerkt worden, is in sommige gevallen tot een factor 10.000 sneller dan op dit moment bij Achmea gebruikelijk is. In beeldspraak: loop je van Apeldoorn naar New York, dan is deze afstand afleggen met een dergelijke versnelling een kwestie van minuten.

"Zo'n snelheid geeft mogelijkheden om grote hoeveelheden data te verwerken in het business proces. Business Intelligence kan veranderen van rapport generator tot een fusie met de interactie met onze klanten."

IT op nieuwe leest

Achmea bevindt zich in een transformatieproces dat invloed heeft op het aantal werknemers. Barth benadrukt dat er behoefte blijft aan IT-ers die de digitalisering van Achmea mogelijk maken. "Er zullen mensen verdwijnen door natuurlijk verloop, of omdat hun competenties niet meer passen in de IT-organisatie die de digitalisering van Achmea mogelijk moet maken. Feit blijft dat we onze IT op een nieuwe leest moeten schoeien, willen we onze doelen realiseren. Daarvoor hebben we IT-mensen van buiten nodig die de nieuwe inzichten en ideeën hebben om deze digitaliseringsslag de komende jaren te gaan maken. Mensen die door oude muren en denkwijzen heen kunnen breken."