Dat zegt de hoogste baas van een Iers mediaconglomeraat, Alan Crosbie van Thomas Crosbie Holdings. Dat bedrijf heeft zo'n tien dagbladen, enkele radiostations en een tv-zender. Hij beklaagde zich tijdens een conferentie over mediadiversiteit, over de onderschatting van de maatschappelijke waarde van kranten zoals zijn eigen Irish Examiner, de Irish Independent en de Irish Times.

Goed nieuws kost geld

“We moeten organisaties die goede informatie produceren, waarderen", zei Crosbie onder meer. Wat betreft nieuwe media vindt hij niet of het de vraag is of ze wel of niet informatie geven, maar waar de informatie vandaan komt.

“Nieuwe media krijgen soms de credits voor nieuws waar ze eigenlijk die credits niet van verdienen. Feit blijft dat het leveren van kwalitatief goed nieuws, geld kost. Behalve als je dat steelt, zoals de meeste nieuwe mediabedrijven doen."

Pagina's raken leeg

Hij voegt er cynisch aan toe: “Als je dat gegeven verder uitwerkt is de logische conclusie dat als je hun sites binnenkort bezoekt, de pagina's blanco zijn omdat er niemand meer is om van te stelen."

Daarmee bedoelt Crosbie dat de traditionele media ten onder gaan aan te weinig geld, omdat niemand meer wil betalen voor hetgeen hij ook gratis kan krijgen. Daarom is extra geld nodig buiten de reclame-inkomsten, vindt Crosbie.