Het softwarebedrijf is in zee gegaan met een aantal commerciële partijen. Deze leveren de bewegende achtergronden en muziek, in de terminologie van Yahoo `IMVironments' geheten. De gebruiker van de nieuwe chatclient (5.0) kan kiezen uit dertien verschillende – over het algemeen erg Amerikaanse - thema's. Op dit moment zijn er achtergronden te gebruiken van onder meer Dilbert, de band Garbage, Nintendo, Hello Kitty en Snoopy. Het mes snijdt aan twee kanten, hoopt Yahoo. De gebruikers krijgen de beschikking over muziekjes en beelden die ze met elkaar kunnen delen tijdens het chatten. Daarnaast is er sprake van `viral marketing'. Bijvoorbeeld Garbage hoopt dat gebruikers van Yahoo Messenger zoveel mogelijk de Garbage-achtergronden gaan gebruiken. Ze kunnen niet alleen de laatste single beluisteren, maar ook online het laatste album bestellen. Ook de andere partners zullen hun producten via de Yahoo-software proberen te verkopen. Yahoo, America Online en Microsoft strijden op het scherpst van de snede voor een zo groot mogelijk aandeel op de markt van instant messaging (IM). Deze markt groeit snel. Momenteel is Yahoo na AOL (met ICQ en AIM) en Microsoft (met MSN Messenger) de derde partij. Volgens cijfers van Jupiter Media Metrix groeit MSN Messenger het snelst, gevolgd door Yahoo Messenger en AIM. Het aantal Amerikaanse gebruikers van ICQ daalde tussen februari en september echter met 13 procent.