De ruildienst voor cd's, La La, is sinds donderdag toegankelijk voor Amerikaanse muziekliefhebbers, De afgelopen maanden hebben zo'n 100.000 mensen de dienst getest. Inmiddels staan volgens de website zo'n 1,8 miljoen cd-titels online.

Het gebruik van de ruildienst kost 1,49 dollar per ontvangen cd, waarvan 49 cent bestaat uit verzendkosten. Van de resterende dollar gaat 20 tot 30 cent naar La La, 20 cent wordt in een fonds voor artiesten gestort, en het restant is voor administratieve kosten.

Het opgerichte fonds, de 'Z Foundation', is volgens de website een non-profit initiatief dat 'tracht actieve muzikanten te verenigen om de economische uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden het hoofd te bieden'. La La meldt dat in eerste instantie maandelijks een bedrag tussen 10.000 en 50.000 dollar in het fonds wordt gestort.

Het Z-fonds, dat volgens de oprichters van La La genoemd is naar een onlangs overleden bevriende Jezuïeten-priester, biedt artiesten die minder dan een jaar geleden voor het laatst muziek uitbrachten financiële ondersteuning.

Oprichter van La La is Bill Nguyen, die eerder de bedrijven Seven en OneBox opstartte. Nguyen zegt dat platenmaatschappijen wisselend hebben gereageerd op zijn ruildienst. "Eén maatschappij denkt dat ze door ons eindelijk hun klanten goed leren kennen, maar andere beschouwen ons als de de duivel, en vergelijken ons met p2p-diensten", zegt Nguyen tegen Cnet. De RIAA, waarin de Amerikaanse platenmaatschappijen verenigd zijn, heeft zich tot nu toe onthouden van commentaar.

Gebruikers die zich op de website aanmelden voor de dienst maken eerst een lijst aan met cd's die ze willen ruilen en cd's die ze willen ontvangen. Gebruikers moeten eerst cd's verkopen, voordat ze zelf schijfjes kunnen aanschaffen. La La stuurt daarvoor speciale voorgefrankeerde enveloppen waar verkopers hun cd's in kunnen versturen.