Snippers - Napster heeft een nieuwe versie van haar MP3-uitwisselsoftware (2.0 beta 9) uitgebracht waarin een prominent aanwezige button naar CDNow is opgenomen. De webwinkel is eigendom van Bertelsmann, dat in oktober een alliantie aanging met Napster. Het is de eerste keer dat gebruikers van de uitwisseldienst concreet iets merken van de samenwerking met het Duitse mediaconcern. De link wordt dan ook als een belangrijke, eerste indicatie gezien voor het legale en commerciële pad dat Napster met die samenwerking op is gegaan. Volgens analisten wordt de koppeling naar CDNow een belangrijke testcase. Als gebruikers via Napster tot de aanschaf van cd's overgaan, wordt het een stuk makkelijker om platenmaatschappijen als Universal en Warner over te halen met de uitwisseldienst zaken te doen. Snippers - Als eerste zogeheten B2B (business-to-business) internetbedrijf heeft Ariba, maker van e-commercesoftware, een operationele winst geboekt. Over het kwartaal dat eindigde op 31 december werd een nettowinst exclusief eenmalige lasten geboekt van 14 miljoen dollar. Een jaar eerder werd over dezelfde periode nog een verlies van 5,6 miljoen dollar geleden. De winst per aandeel kwam met vijf dollarcent fors hoger uit dan de twee dollarcent die analisten verwachtten. Inclusief verschillende afschrijvingen, voornamelijk als gevolg van overnames, werd overigens een verlies van 347,6 miljoen geleden. Een jaar eerder was dat nog slechts 10,3 miljoen dollar. De omzet nam toe van 23,4 naar 170,2 miljoen dollar. Dat was zo'n 5 miljoen lager dan werd verwacht. Mogelijk daarom daalde het aandeel na bekendmaking van de cijfers met 50 dollarcent tot 42,88. Ariba zette het afgelopen jaar een hoogste koers neer van 183,34. De verwachting is dat het winstgevende pad dat Ariba is ingeslagen de komende maanden zal worden gevolgd door andere B2B internetbedrijven. Snippers - DoubleClick meldde goed en slecht nieuws. Het online advertentiebureau heeft het afgelopen kwartaal beter dan verwachte resultaten gehaald, maar de toekomst wordt minder rooskleurig. Het slechte klimaat voor 'webvertising' zal zowel de omzet als het resultaat van DoubleClick in 2001 drukken. DoubleClick boekte het afgelopen kwartaal een operationeel inkomen van 216.000 dollar, wat per aandeel op break-even neerkomt. Een jaar eerder werd nog een verlies van 1,8 miljoen dollar geleden. Inclusief eenmalige lasten kwam het verlies uit op 104,8 miljoen dollar, tegen 42,1 miljoen negatief een jaar eerder. De omzet steeg met 41 procent tot 132,3 miljoen, en dat was hoger dan verwacht. Voor komend jaar rekent DoubleClick wegens de moeizame omstandigheden in de markt voor online advertenties op een omzetgroei van 6 tot 12 procent. Het bedrijf ontsloeg in december voor het eerst in haar bestaan werknemers vanwege de advertentiedip. Ook branchegenoten als Engage en 24/7 Media verkeren in problemen.

Eerdere relevante berichten:
Napster sluit deal met muzieklabel Edel (03 januari 2001)
Napster doorbreekt impasse met Bertelsmann-deal (01 november 2000)
Advertentiebureau 24/7 wil af van helft sites (06 december 2000)