Een week na de lancering van het programma OpenOffice.org 3.0 wisten miljoenen mensen, waar van 80 procent met Windows, de gratis software te vinden en te downloaden. De belangstelling was aanvankelijk zo groot dat de site oververhit dreigde te raken.

Slechts 221.000 downloads waren afkomstig van Linux-gebruikers. De verklaring daarvoor is dat de meeste Linux-gebruikers automatisch updates toegestuurd krijgen van hun leverancier. De niet-Engelstalige versie is ook in omloop op verschillende sites en OpenOffice.org zit momenteel ook als cd-rom bij verschillende (niet-Nederlandse) tijdschriften.

Ambitieus

John McCreesh, hoofd van marketing bij OpenOffice.org, schat dat het programma inmiddels op 5 miljoen computers wereldwijd staat. Volgens het hoofd van marketing streeft OpenOffice.org naar een marktaandeel van 40 procent op de office-markt in 2010. "Maar na vandaag lijkt dat niet ambitieus genoeg."

Laconiek

Microsoft reageert laconiek op het succes van OpenOffice.org. Michael Croan, marketing manager bij Microsoft: "Microsoft Office is goed geïntegreerd, wordt goed ondersteund en past goed bij veranderende werkeisen. Dat is niet altijd het geval met open source alternatieven." Microsoft beweert dat 550 miljoen mensen Microsoft Office gebruiken.