Een vernieuwing van Ricardo was hard nodig, zegt Arthur Brouwers community manager bij Ricardo. "De vorige site draaide al drieënhalf jaar. De nieuwe site is onder de motorkap een stuk stabieler en sterker." Voor veilingmeesters op Ricardo verandert er wel het nodige. Het belangrijkste is dat mensen die iets te koop aanbieden, veilingkosten gaan betalen. Dat bedrag is afhankelijk van de startprijs. Ook concurrent eBay Nederland start per 14 januari 2003 met het innen van veilingkosten. "De veilingkosten moeten de kwaliteit verbeteren", aldus Brouwers. Zo worden mensen die ontzettend veel plaatsen, maar weinig verkopen er als het ware uitgefilterd. Ook zijn de veilingkosten bedoeld om de eventuele fraude tegen te gaan. Op het forum op de site van Ricardo klinken hier en daar nog kritische geluiden van gebruikers. Zo klagen mensen onder meer over het kwijtraken van bepaalde gegevens van hun `verkoopgeschiedenis'. "Dat klopt", erkent Brouwers, "maandag hadden we een probleem met de indexering van die gegevens, inmiddels is dat opgelost." Ook vinden enkele Ricardo-gebruikers dat hun privacy in het geding is, nu na elke aankoop de volledige naam- en adresgegevens naar de aanbieder worden gestuurd. "Vanwege de kritiek maken we dat optioneel. We dachten hiermee de betrouwbaarheid te vergroten, maar het blijkt dat een aantal mensen hier bezwaar tegen heeft." De optie moet begin januari klaar zijn. Tot die tijd blijft gelden de huidige regels en worden alleen telefoonnummer en e-mailadres meegestuurd. Brouwers verwacht niet dat er veel -van de circa 1.500- gebruikers zullen weglopen. Wel zal het aantal veilingen afnemen, omdat verkopers niet langer eindeloos `een kavel' openen om iets te verkopen. Ricardo telt nu ongeveer 30.000 veilingen.