"Marktplaats.nl heeft lang het alleenrecht gehad. Aanvankelijk was Marktplaats.nl gratis", aldus Wim van Esch van Mission Media. "Wij hadden al langer plannen voor een soortgelijke site. Toen Marktplaats.nl geld ging vragen, hebben wij besloten de stap te nemen. Biednu.nl moet tegenwicht bieden aan Marktplaats.nl." Volgens Van Esch willen mensen hun spullen het liefst gratis aanbieden. "Dit is precies wat bij onze veilingsite kan. Wij denken dan ook als veilingsite bestaansrecht te hebben."

Geen betaalmodel

Van Esch en medeoprichter Klaas Teunis Hoefnagel betwijfelen of hun dienst ooit een betaalmodel zal krijgen. "Dat is voor ons echt bijzaak. Als we al een betaalmodel invoeren, zal er eenmalig een soort registratiebedrag worden gevraagd. Dit zal dan echt een schijntje zijn." Mensen die bij Biednu.nl een advertentie willen plaatsen, moeten zich eenmalig registreren. Hiermee hebben gebruikers toegang tot een soort advertentie content management systeem, waarmee gebruikers hun advertenties kunnen beheren. "We zijn net van start gegaan. In de toekomst zullen we de site verder uitbreiden, zoals een handig overzicht van de advertenties met het hoogste bod. Tips van gebruikers zijn natuurlijk van harte welkom." Marktplaats.nl steekt, met bijna 650.000 advertenties, met kop en schouders boven zijn concurrenten uit. Gratis concurrent Qoop.nl telt momenteel iets meer dan 222.000 advertenties. Kapaza.nl, het vervolg op Gratismarktplaats.nl, telt net geen 15.000 advertenties.

Beklag

Marktplaats.nl heeft zich inmiddels bij Biednu.nl beklaagd over de gekopieerde rubrieksindeling. Biednu.nl, die `het wiel niet opnieuw wil uitvinden', zegt naar de rubrieksindeling te gaan kijken. "Dit heeft blijkbaar heel wat losgemaakt. Dat hadden wij nooit verwacht. Wij zullen waar mogelijk de rubrieksindeling aanpassen", aldus Van Esch. Update, 14:40 uur: Laatste twee alinea's toegevoegd.