Een strakkere vormgeving, eindelijk een zoekmachine waarmee de site doorzocht kan worden en meer aandacht voor boeken en cultuur: NRC Handelsblad, het eerste landelijke dagblad met een internetversie, heeft eindelijk een nieuwe website.Meer dan een jaar is er aan gewerkt. "Het was een flinke bevalling", aldus Dick van Eijk, chef van de internetredactie van NRC Handelsblad. "NRC Handelsblad is sinds de zomer van 1995 online en sinds die tijd is er aan het ontwerp eigenlijk niks substantieels veranderd. Dan ben je bijna een bejaarde op internet. Het was dus wel tijd voor een facelift."Voor sommige lezers is het nog wennen. "Behalve felicitaties krijgen we ook veel mail van mensen die gehecht waren aan de oude site. Die willen dat we de veranderingen weer ongedaan maken", zegt Van Eijk.Het is de bedoeling dat de internetversie van NRC Handelsblad steeds minder een kopie van de papieren versie wordt. "Er zal een steeds grotere afstand komen tussen onze pijlers op internet – cultuur, politiek, internet en media – en het nieuws daarover in de krant. Op de site willen we vooral meer verdieping bij het nieuws bieden.""Daarnaast hopen we natuurlijk ook op meer bezoekers." Nu al is NRC Handelsblad met meer dan 4 miljoen pageviews per maand de best bezochte krantensite van PCM. "Sinds vorig voorjaar liggen we voor op de Volkskrant. Dat hopen we verder uit te bouwen", zegt Van Eijk. "Als het bezoek van vandaag maatgevend is, zal dat geen probleem worden. We hebben nu het dubbele aantal bezoekers van normaal."

Nieuwsbrieven

NRC Handelsblad start woensdag ook met twee nieuwsbrieven per e-mail, een dagelijkse met het laatste nieuws en een wekelijkse met aankondigingen van boekbesprekingen. De laatste nieuwsbrief kunnen abonnees personaliseren. Ze ontvangen dan alleen de recensies over de genres die ze zelf willen. Een economienieuwsbrief zit 'nog in de pijplijn'.NRC Handelsblad is niet de eerste krant met een nieuwsbrief. De andere kranten die bij PCM worden uitgegeven – Het Parool, Algemeen Dagblad en Trouw – sturen al langer nieuws per e-mail rond. De Volkskrant had enige tijd een betaalde e-mailkrant, maar het dagblad moest die nieuwsbrief vorig jaar bij gebrek aan belangstelling opheffen. Op de site van de Volkskrant is nu alleen nog een mededeling te vinden dat er 'vermoedelijk begin 2001' een gratis e-mailkrant komt.

Dag in Dag uit

De Volkskrant slaat echter terug met een speciale site voor de populaire krantenrubriek Dag In Dag Uit. Op de site, die elke dag vernieuwd wordt, zijn vooral veel lollige nieuwtjes en melige quizzen terug te vinden. Daarnaast levert tekenaar Gummbah een interactieve cartoon aan de site.