Dat heeft ceo John Donahoe gezegd tijdens een bijeenkomst met analisten. Volgens hem gaat het bedrijf zich weer meer richten op de core business: de online vlooienmarkt. "We gaan ons focussen op het terrein waar we kunnen winnen."

eBay nam in het verleden talloze bedrijfjes over, waardoor het momenteel een heel scala aan e-commerce takken heeft. Zo kocht het bedrijf de afgelopen jaren onder meer social bookmarksite StumbleUpon, vergelijkingssite Shopping.com, VoIP-dienst Skype en ticketsite Stubhub. Zelden waren deze overnames een succes.

Herpositionering

eBays herpositionering heeft ongetwijfeld te maken de omzetdaling die het bedrijf boekte over 2008. Vooral de periode rond de feestdagen was 'lastig en competitief' voor het bedrijf.

Extra wrang voor eBay is dat e-commerce concurrent Amazon in december juist wel enorm goed presteerde. Volgens The Wall Street Journal is het daarom logisch dat eBay hun brede scala aan e-commerce praktijken gaat verminderen. De detailhandelstrijd met Amazon lijkt niet meer te winnen.