Vanaf vandaag gelden strengere regels omtrent tarieven en vooral tariefinformatie voor aanbieders van 0900 nummers. Hierdoor moet het duidelijker worden welke tarieven precies gelden voor bellen naar de verschillende informatienummers.

Volledige tariefsvermelding

Naast de bestaande vermelding van het minuuttarief verplicht de OPTA aanbieders nu ook om het maximum gesprekstarief aan de consument te melden. Deze regeling geldt alleen voor nummers die duurder zijn dan 15 cent per minuut. Er is door de OPTA overigens geen tariefplafond vastgesteld. De regels gelden voor 0900-nummers (serieuze informatie), 0906 (erotiek), 0909 (amusement) en de reeks voor nummerinformatie, beginnend met 18XX.

Door bij elk gesprek vooraf te melden hoeveel een telefonische dienst gaat kosten, wordt het mogelijk voor bedrijven om zich op dit punt te onderscheiden. Hier gaat een disciplinerende werking van uit op de kwaliteit van telefonische helpdesks, zo verwacht de toezichthouder. En dat bevordert de transparantie en concurrentie op prijs.

Informatieplicht ook voor mobiele providers

Daarnaast vindt OPTA dat de alleen de vermelding "...plus de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon" voor het bellen van 0900-nummers met de mobiel niet meer volstaat. Mobiele providers zijn vanaf heden daarom verplicht om die meerkosten precies aan te geven vóórdat de consument wordt doorgeschakeld.

De waakhond gaat op twee manieren op de nieuwe regels toezien. Zij zal vooral onderzoek doen op basis van klachten die zijn binnengekomen via Consuwijzer. Daarnaast gaat OPTA zelf periodiek steekproeven houden om de tariefmeldingen controleren. Bij overtreding volgt eerst een waarschuwing en daarna mogelijk een boete.

OPTA heeft de branche van de betaalde informatie en amusementsnummers al langer in het vizier, omdat die volgens de waakhond 'regelmatig misbruikt wordt door malafide ondernemers'. Op 1 juli jongsleden trad een eerste reguleringspakket reeds in werking.