De afgelopen weken is het nieuwe MSN.nl fases al live gegaan voor een deel van de gebruikers. Vanaf woensdag is dat volgens Microsoft Nederland voor 100 procent van de MSN-bezoekers het geval. De nieuwe vormgeving is een stuk minder druk. "We willen meer rust uitstralen. Dat ontbrak in de vorige site", aldus Jeroen Verkroost, executive producer van MSN.nl. "Het nieuwe design maakt de site lichter, opener en overzichtelijker", aldus hoofdredacteur Merijn Aalbers.

De banner aan de bovenkant is nu verdwenen. Daardoor is er in het openingsscherm meer ruimte voor de inhoud. Microsoft haalt de inkomsten voor MSN.nl niet alleen uit advertenties maar ook uit gesponsorde artikelen, zogeheten advertorials. "We zijn steeds meer gaan werken met sponsored content en dat bevalt goed. We calculeren een licht verlies aan inkomsten door het weglaten van de bovenste banner in, maar dat zal uiteindelijk worden gecompenseerd", zegt Verkroost.

Sociale netwerken

Rechts op de MSN-homepage is plaats ingeruimd voor het ontvangen van de laatste updates van onder meer Facebook en Twitter, naast het lezen van berichten op Messenger en Hotmail. Gebruikers moeten apart op Twitter en Facebook inloggen, behalve als ze die netwerken al hebben toegevoegd bij de social media-updates binnen Windows Live of Messenger. Dan verschijnen de vriendenupdates ook onder het Messenger-tabblad. Hyves-integratie volgt mogelijk op een later moment.

Microsoft voert ook een lichte vorm van personalistie van de MSN-homepage in. Het laatst aangeklikte tabblad staat bij het volgende bezoek direct open.

Nieuwe Nederlandse Bing

Een nieuwe Nederlandse versie van zoekmachine Bing is volgens Verkroost ook in aantocht, aldus Verkroost. Daarbij is het algoritme beter aangepast op Nederlandse zoektermen en sites. Bing neemt op MSN.nl een prominente positie aan de bovenkant in. Officieel verkeert de zoekmachine in Nederland nog in betafase.

Nederland is een van de eerste landen waar de nieuwe MSN-site, die werkt met een nieuw cms, live gaat. De mobiele versie van MSN op m.msn.nl toont een kleinere nieuwsselectie en bevat ook een banner halverwege de pagina.

Nieuws

MSN trekt maandelijks circa 5 miljoen unieke bezoekers. MSN-bezoekers komen vooral voor het nieuws en het checken van hun Hotmail. Microsoft heeft de redactie van de site uitgebreid, waardoor zeven dagen per week en 18 uur per dag het belangrijkste nieuws wordt uitgekozen. De artikelen zelf komen vooral van externe leveranciers als ANP en Novum Nieuws. Een opmerkelijk onderdeel is 'Optimistisch nieuws' met alleen positieve berichten, geleverd door HetKanWel.nl.

MSN.nl heeft volgens het onderzoek van STIR maandelijks een bereik van 32 procent van de Nederlandse internetters. Voor Windows Live Hotmail is dat overigens 43 procent. Ongeveer een derde van de bezoeken van de MSN-homepage komen via uit het uitloggen op Hotmail tot stand.